طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

به گزارش وبلاگ فروش، در طول زمان سرمایه گذاری به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه مردم هر جامعه بوده است و سوال هایی این چنینی داشته اند: چه نوع دارایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟ ارزش آن دارایی در طی زمان چه روندی را طی می نماید؟ و…

طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

از میان دارایی های فعلی، طلا و بیت کوین دو دارایی ارزشمند هستند که ویژگی های منحصر به فرد آن ها، گروه های مختلفی از سرمایه گذاران را به خود جذب نموده است. درحالی که این دو شباهت هایی مانند منابع محدود دارند، از تفاوت هایی نیز برخوردارند.

آشنایی مختصر با بیت کوین

بیت کوین ارز دیجیتالی غیرمتمرکز است که در سال 2009 به وسیله شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. این شبکه به صورت همتا به همتا فعالیت می نماید؛ به این معنا که تراکنش ها از کاربری به کاربر دیگر بدون احتیاج به واسطه هایی مانند بانک، قابل انجام هستند.

شبکه بیت کوین برای ایجاد واحدهای تازه ارز، ایمن سازی و تایید تراکنش ها از از رمزنگاری استفاده می نماید و شبکه ای از کاربران با حل مسائل پیچیده ریاضی به استخراج و فراوری بلاک های تازه می پردازند. تمامی تراکنش ها در دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت و به وسیله شبکه ای از رایانه ها در سراسر دنیا نگه داری می شوند. این موضوع دستکاری و نفوذ در سیستم را سخت می نماید؛ چراکه برای ایجاد هرگونه تغییر، اکثریت شبکه باید درباره آن به اجماع برسند.

با تمامی این اوصاف، نباید از نوسانات این ارز دیجیتال غافل شویم؛ بیت کوین از زمان شروع تا به امروز فراز و فرودهای بسیاری را تجربه نموده است. با این حال در حال حاضر تعداد زیادی از کسب و کارها آن را به عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفته اند و بسیاری از سرمایه گذاران آن را به عنوان سرمایه گذاری اصلی خود انتخاب نموده اند. ماهیت دیجیتالی این ارز دیجیتال، نقل و انتقال آن را تا حد بسیار زیادی ساده ساخته است و می توان با مقادیر مختلفی به خرید بیت کوین و فروش آن پرداخت.

آشنایی با طلا فیزیکی

طلا فلز گرانبهایی است که به علت کمیاب بودن، زیبایی و مفید بودن آن، در طول تاریخ مورد توجه واقع شده است. این فلز گرانبها در اقتصاد بسیاری از تمدن ها نقش مهمی داشته است و برای مبادله، ذخیره ارزش و نمادی از ثروت و قدرت عمل می نماید.

طلا به عنوان یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاری ها به ویژه در زمان عدم ثبات مالی در نظر گرفته می گردد. بسیاری از سرمایه گذاران در زمان نوسانات بازار، بی ثباتی سیاسی و فشارهای تورمی به سمت طلا هجوم می آورند. حال این سوال ایجاد می گردد که چه عواملی موجب مجذوب نمایندهیت این ارز دیجیتال شده اند. در ادامه به بعضی از مهم ترین دلایل این موضوع می پردازیم.

  1. یکی از دلایل ارزشمندی طلا، کمیاب بودن آن است و این موضوع ارزش آن را در طول زمان حفظ می نماید. نکته قابل توجه این است که نوسانات دارایی های دیگر را ندارد و همین موضوع، آن را به گزینه ای امن و مجذوب نماینده در زمان آشفتگی های مالی تبدیل نموده است.
  2. طلا دارایی ملموسی بوده و همین موضوع معامله آن را در سراسر دنیا ساده ساخته است. این موضوع برای سرمایه گذارانی که در پی تنوع بخشیدن به سبد دارایی های خود هستند، بسیار اهمیت دارد؛ چراکه طلا به روش های مختلفی خرید و فروش می گردد و سرمایه گذاران در سطوح مختلف می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  3. طلا سابقه طولانی در رابطه با حفظ ارزش در برابر تورم دارد. هنگامی که به علت تورم یا تلاطم مالی ارزش خود را از دست می دهند، تمایل طلا به حفظ ارزش بوده و به عنوان محافظی در برابر تورم در نظر گرفته می گردد.

تفاوت های کلیدی طلا و بیت کوین

چندین سال طلا به عنوان وسیله ای برای مبادله و ذخیره ثروت بر اقتصادها و بازارها تسلط داشته است. از طرف دیگر بیت کوین در سال 2009 ایجاد و چند سال بعد به رسمیت شناخته شد. آشنایی با تفاوت های میان طلا و بیت کوین، سرنخ هایی را برای سرمایه گذاری در اختیار کاربران قرار می دهد.

قانون گذاری

از لحاظ قانون گذاری، در سراسر دنیا طلا تابع مقررات و قوانین خاصی بوده و همین امر باعث محافظت از آن در برابر جعل و دزدی شده است. به طوری که استخراج، دخیره سازی و مبادله طلا، تحت قوانین خاصی انجام می شوند. به طور کلی نسبت به بیت کوین، دولت ها کنترل بیشتری بر طلا دارند. سرقت و جعل بیت کوین با وجود سیستم غیرمتمرکز و رمزنگاری شده ای که دارد، بسیار سخت است. در حال حاضر بعضی کشورها آن را کاملا قانون، بعضی آن را غیرقانونی و بعضی دیگر قوانین خاصی برای آن در نظر نگرفته اند. به طور کلی طلا و بیت کوین از آنجایی که دارایی های مجزایی هستند، به روش های متفاوتی قانون گذاری می شوند؛ عمده ترین تفاوت آن ها نیز به ماهیت فیزیکی و قدمت طولانی طلا و ماهیت دیجیتالی بیت کوین مربوط می گردد.

کاربرد ها

از لحاظ کاربرد، طلا در صنایع مختلفی ازجمله جواهرات، دندانپزشکی، کالاهای لوکس و… به کار می رود. بعلاوه زمانی که دارایی های دیگر در حال نوسان هستند، طلا توانایی حفظ ارزش خود را دارد. از طرف دیگر بیت کوین در وهله اول به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری و پرداخت در نظر گرفته می گردد. به طوری که در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها آن را به عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفته اند. به طور کلی بیت کوین این پتانسیل را دارد که کاربردهایی مشابه طلا داشته باشد.

نقد شوندگی

به طور کلی طلا به عنوان دارایی با نقدشوندگی بالا شناخته می گردد؛ به این معنا که می توان بدون تاثیر قابل توجهی بر قیمت، به خرید و فروش مقادیر زیادی از آن پرداخت. بعلاوه نقدینگی طلا به مقدار عرضه و تقاضا بستگی دارد. از طرف دیگر از آنجایی که در چند سال گذشته با وجود خرید و فروش بالای BTC، نقدینگی آن نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. به طور کلی ارزهای دیجیتال دارایی ها بسیار نقدی محسوب می شوند و سرمایه گذاران در هر ساعتی از شبانه روز می توانند به معامله بپردازند. ناگفته نماند که در این مورد باید سقف معامله صرافی را نیز در نظر داشت.

نوسان پذیری

طی سال های گذشته این موضوع اثبات شده است که قیمت بیت کوین به شدت تحت تاثیر رسانه ها، احساسات سرمایه گذاران، اقدامات نظارتی و هیاهو واقع شده است. به این صورت که اخبار حوزه ارز دیجیتال، می تواند منجر به تصمیمات ناگهانی سرمایه گذاران گردد و همین موضوع موجب نوسانات قیمتی می گردد. ناگفته نماند که سرمایه گذارانی که ثبات قیمت برایشان اهمیت دارد، می توانند از ارزهای دیجیتال با ثبات (استیبل کوین ها) استفاده نمایند.

از طرف دیگر در مقایسه طلا و بیت کوین، طلا دارایی باثبات تری محسوب می گردد. هرچند که نوساناتی را در بازه زمانی کوتاه مدت می تواند تجربه کند؛ اما در حالت کلی از ثبات بیشتری برخوردار است.

سابقه و طول عمر

طلا دارای سابقه طولانی بوده و از هزاران سال قبل به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می گرفته است. از طرف دیگر بیت کوین در سال 2009 ایجاد شد و با وجود ماهیت غیرمتمرکز و عرضه محدودی که دارد، به سرعت توانست محبوبیت بالایی به دست آورد. با این اوصاف، طلا نسبت به بیت کوین از سابقه طولانی تری برخوردار است.

روی طلا سرمایه گذاری کنیم یا بیت کوین؟

طلا و BTC هریک در نوع خود دارایی های ارزشمندی محسوب می شوند و هریک مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. بنابراین انتخاب میان این دو، به اهداف شخصی سرمایه گذاران، مقدار تحمل ریسک پذیری و شرایط کلی بازار بستگی دارد. درنهایت باید بدانیم که تا به امروز بیت کوین نسبت به طلا، نوسانات قیمت بیشتری از خود نشان داده است؛ به همین دلیل برای مقایسه طلا و بیت کوین، اطلاع از قیمت لحظه ای بیت کوین تا حد زیادی به سرمایه گذاران یاری می نماید. رمزینکس امکان مشاهده قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار داده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید