طرز تهیه مربای زردآلو

به گزارش وبلاگ فروش، میوه زردآلو، از آن دسته میوه های شیرین و لذیذ تابستانی است که فقط در فصل گرم تابستان می توانیم از آن لذت ببریم و در دیگر فصل ها به این میوه دسترسی نداریم. البته یکی از بهترین راه ها تهیه مربای زردآلو است تا در فصول سرد هم بتوانیم طعم این میوه لذیذ را بچشیم. اتفاقاً در فصول سرد سال، مصرف مربا لذت بیشتری دارد و مربای زردآلو را به دلیل آن شیرینی خاصش، می توان با خامه و یا کره و نان سنتی داغ در وعده صبحانه و عصرانه میل کرد. در ادامه به طرز تهیه و آموزش مربای زردآلو خواهیم پرداخت.

طرز تهیه مربای زردآلو

چرا مربای زردآلو را دوست داریم؟

مربای زردآلو وقتی به صورت خانگی تهیه می شود، بی نهایت خوشمزه تر از مرباهای موجود در فروشگاه ها است و هیچ افزودنی یا نگهدارنده مصنوعی که ممکن است در یک مربای صنعتی پیدا کنید، در آن وجود ندارد. برای ما یکی از مهم ترین بخش های آشپزی در خانه این است که کیفیت مواد اولیه را می توانیم کنترل کنیم. از بین روش های زیادی که می توانیم از این مربا خوشمزه لذت ببریم، خوردن آن در صبح با نان تست یا سنتی مانند سنگک و بربری است. مربای زردآلو خیلی شیرین نیست و به اصطلاح، دل را نمی زند.

نحوه درست کردن مربای زردآلو

برای تهیه مربا زرد آلوهای تازه و با کیفیت را انتخاب کنید. زردآلوهای رسیده با پوست سفت تر، حاوی پکتین بیشتری هستند و بهترین نتیجه را می دهند. از زردآلوهای خیلی رسیده نرم یا شل استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث خراب شدن مربا شوند. با این حال، اگر چند زردآلو کمی نارس دارید، در استفاده از آن دریغ نکنید.

زردآلو دارای محتوای پکتین میانه و اسیدیته کمی است، بنابراین برای افزایش اسیدیته و پکتین آب لیمو را اضافه می کنیم. آب لیمو اسیدی است و محتوای پکتین بالایی دارد و به همراه شکر به تهیه یک مربای زردآلو با کیفیت کمک می کند.

تهیه مربای زردآلو به طرز فوق العاده ای آسان است و داشتن چند شیشه از این مربای خوشمزه در خانه، به این معناست که شما می توانید طعم این میوه خوشمزه را در کل سال بچشید. ما در زیر دستورالعمل های گام به گام تهیه مربای زردآلو را ارائه داده ایم.

مواد لازم برای تهیه مربای زردآلو

  • زردآلو تازه: 5 کیلوگرم
  • آب: 1.4 فنجان (60 میلی لیتر)
  • آب لیمو تازه: 1.4 فنجان (60 میلی لیتر)
  • شکر: 1.8 کیلوگرم

دستورالعمل مرحله به مرحله تهیه مربای زردآلو

  1. ابتدا زردآلوها را کاملاً بشویید و خشک کنید. سپس، زردآلوها را از وسط نصف کرده و هسته آن را بردارید. سپس میوه ها را به همراه آب لیمو و اندازهی آب به یک قابلمه بزرگ و پهن اضافه کنید.
  2. روی حرارت ملایم ، زردآلوها را به آرامی بجوشانید. میوه با افزایش دما مایعی آزاد می کند. سرپوش قابلمه را بگذارید تا از تبخیر شیره جلوگیری شود
  3. بعد از حدود 10 دقیقه پختن زردآلوها، وقتی نرم شدند، در ظرف را برداشته و شکر را اضافه کنید و سپس مرتباً هم بزنید تا شکر حل شود.
  4. وقتی شکر به خوبی حل شد، حرارت را زیاد کرده تا به جوش بیاید. البته مرتباً آن را باید هم بزنید تا مربا در ته ماهیتابه نچسبد.
  5. ممکن است متوجه شوید که کف و حباب روی سطح مربا ایجاد شده است ولی این طبیعی است و در صورت تمایل می توانید آن را با قاشق بردارید. افزودن اندازه کمی کره در پایان پخت مربا، کف ها را از بین می برد.
  6. مخلوط مربا را هم بزنید. بعد از حدود 20 دقیقه نقطه تنظیم را آزمایش می کنیم. نقطه تنظیم به معنای آماده شدن مرباست. برای آزمایش اندازه کمی مربا بردارید و آن را روی یک بشقاب سرد قرار دهید. یک لحظه بگذارید تا خنک شود و سپس لبه خارجی مربا را با انگشت اشاره خود به مرکز فشار دهید. اگر مربا به اندازه کمی چروکیده شود، یعنی سفت است. اگر مربا به نقطه تنظیم نرسید، آن را 3 تا 5 دقیقه دیگر بجوشانید و سپس دوباره آن را آزمایش کنید.
  7. می توانید از دماسنج برای بررسی نقطه تنظیم استفاده کنید. دماسنج را به سمت تابه خود بچسبانید. وقتی دماسنج 104 درجه سانتیگراد (220 درجه فارنهایت) را نشان دهد، مربا آماده است.
  8. وقتی مربای زردآلو آماده شد، آن را حدود 10 دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود. این باعث می شود که تکه های میوه به طور مساوی در سراسر مربا توزیع شوند.
  9. اگر فوراً مربا را در ظرف شیشه ای بریزید، میوه به قسمت بالای شیشه می رود و این کیفیت مربا را پائین می آورد. به مربا بیش از 10 دقیقه استراحت ندهید. برای حفظ کیفیت مربا، آن را در حالی که هنوز داغ است در ظروف شیشه ای بریزید. مربا را داخل ظروف شیشه ای استریل شده ای بریزید و بلافاصله در آنها را ببندید.

وسایل مورد نیاز برای تهیه مربای زردآلو

همیشه مطمئن شوید که شیشه هایی که در آنها مربا را نگهداری می کنید، استریل و بدون آلودگی هستند. برای استریل کردن بهتر است ظروف شیشه ای را داخل فر قرار دهید. انجام این کار به شرح زیر است:

  • ظروف شیشه ای را با درپوش فلزی و محکم انتخاب کنید و از تمیزی و سلامت آنها مطمئن شوید.
  • بررسی کنید که درپوش فلزی فاقد لاستیک باشد زیرا ممکن است در داخل فر ذوب شود.
  • فر را با دمای 130 درجه سانتیگراد (270 درجه فارنهایت) گرم کنید و ظروف را به مدت 15 تا 20 درون فر قرار دهید.

می توانید از شیشه های بازیافتی با درپوش فلزی که شرایط مناسبی دارند، استفاده کنید یا ظروف جدیدی تهیه کنید. ظروف که حاوی ترشی هستند، به طور کلی مناسب نیستند زیرا اغلب بوی ترشی را در خود نگه می دارند.

برای تهیه این مربا نیازی به وسایل خاصی نخواهید داشت. شما به یک قابلمه بزرگ و پهن نیاز دارید. سطح پهن قابلمه باعث تبخیر سریع تر آب می شود و طعم لذیذی به مربا می دهد. بدون قابلمه بزرگ، خطر جوشیدن بیش از حد مربا وجود دارد. همچنین از تابه های آلومینیومی، مسی یا آهنی استفاده نکنید. همینطور اسید موجود در میوه ممکن است با تابه واکنش نشان دهد و طعم فلزی به مربا بدهد. برای هم زدن هم از ملاقه چوبی دسته بلند استفاده کنید.

ماندگاری مربای زردآلو چقدر طول می کشد؟

اگر دستورالعمل را به طور دقیق رعایت کنید و شیشه های شما کاملاً استریل شده باشند، مربای زردآلو باید به مدت یک سال و احتمالاً بیشتر در کابینت آشپزخانه نگهداری شود. کنسرو کردن آن لازم نیست! از وقتی که در ظرف را باز می کنید، آن را در یخچال نگهداری کنید. همیشه از قاشق تمیزی برای استفاده از مربا استفاده کنید.

آیا ضروری است زردآلو را پوست بکنیم؟

زردآلو دارای پوست صافی است و نیازی به برداشتن آن نیست. همچنین پوست ها حاوی پکتین هستند که به سفت شدن مربا کمک می کنند.

آیا می توانم شکر کمتری استفاده کنیم؟

مربای زردآلو نیاز به اندازه زیادی شکر دارد. شکر نه تنها میوه را شیرین می کند، بلکه به مربا کمک می کند تا جا بیفتد. همچنین شکر به عنوان نگهدارنده عمل می کند. اگر اندازه شکر را کاهش دهید، ممکن است مربا زود خراب شود.

آیا می توانم از لیمو استفاده نکنیم؟

لیمو نقش مهمی در تهیه مربا دارد. سرشار از اسید و پکتین است که هر دو برای آماده شدن مربا ضروری هستند. همچنین اسیدیته لیمو به تعادل شیرینی مربا کمک می کند.

پکتین چیست و چرا اهمیت دارد؟

پکتین یک نشاسته طبیعی است که در درجات مختلف در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. پکتین چیزی است که مربا و ژله ها را وقتی خنک می شوند، سفت می کند. وقتی با اسید و شکر ترکیب شود و در دمای بالایی پخته شود، به شکل ژله ای در می آید.

نکات مهم در طرز تهیه مربای زردآلو

  • فقط با اندازه کمی میوه می توانید مربا درست کنید. اگر از اندازه کمتری میوه استفاده می کنید، مربا در زمان پخت کوتاه تری آماده می شود.
  • استفاده از میوه های رسیده یا کمی نارس، ضروری است. میوه هایی با طعم عالی انتخاب کنید. میوه شل یا بیش از حد رسیده، مناسب نیست.
  • آب لیمو تازه نه تنها شیرینی شکر را متعادل می کند، بلکه به پکتین نیز کمک کرده تا مربا خود را بگیرد.
  • اندازه شکر را کاهش ندهید. شکر نه تنها میوه را شیرین می کند بلکه به مربا کمک می کند تا جا بیفتد و به عنوان نگهدارنده عمل خواهد کرد. اگر شکر را کاهش دهید، مربا ممکن است کپک بزند.
  • همیشه پهن ترین قابلمه خود را انتخاب کنید که ارتفاع دیواره آن بلند باشد. همچنین سطح پهن تر به این معنی است که مایع می تواند سریع تر تبخیر شود و داشتن ارتفاع کافی به این معناست که می توانید مربا را در حرارت بالاتری بجوشانید. تابه های آلومینیومی، مسی یا آهنی برای تهیه مربا اجتناب کنید. اسید موجود در میوه ممکن است با تابه واکنش نشان دهد و طعم فلز به مربا بدهد.
  • مدت زمان رسیدن به نقطه تنظیم بسته به اندازه میوه، اندازه قابلمه و حرارت مورد استفاده شما متفاوت خواهد بود. با این حال، این اگر بیش از حد جوشانده شود، ممکن است پکتین موجود در مربا از بین برود و مربا سفت نشود.

ارزش غذایی مربای زردآلو

  • کالری: 682 کیلو کالری
  • کربوهیدرات: 173 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • چربی اشباع شده: 1 گرم
  • چربی اشباع نشده: 1 گرم
  • سدیم: 4 میلی گرم
  • پتاسیم: 548 میلی گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • شکر: 169 گرم
  • ویتامین سی: 23 میلی گرم
  • کلسیم: 29 میلی گرم
  • آهن: 1 میلی گرم

نتیجه گیری

تهیه مربای زردآلو خانگی یکی از بهترین راه ها برای استفاده از این میوه است. طعم مربای خانگی بسیار بهتر و سالم تر از مربا صنعتی است است. مربای زردآلو می تواند در طول ماه ها و سال مورد استفاده قرار گیرد. مربای زردآلو هدیه ای دوست داشتنی به تمامی اعضای خانواده است. این مربا را در وعده صبحانه یا عصرانه به همراه هر نوع نانی و چای می توانید نوش جان کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه مربای زردآلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای زردآلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید