ساخت باتری با استفاده از ماسک

به گزارش وبلاگ فروش، ایسنا: ماسک ها به همان میزان که در همه گیری کووید-19 کنونی پر اهمیت هستند بر محیط زیست نیز اثر می گذارند. اکنون دانشمندان روشی تازه برای استفاده از ماسک های قدیمی یافته اند و آن استفاده از آنها برای ساخت باتری های کم هزینه، انعطاف پذیر و کارآمد است.

ساخت باتری با استفاده از ماسک

به گزارش نیواطلس، تجهیزات حفاظتی شخصی یکی از مهمترین سلاح های ما در برابر ویروس سارس-کوو-2 هستند اما متاسفانه برای ایجاد حداکثر محافظت، این تجهیزات باید به صورت یک بار مصرف استفاده شوند و این کار باعث ایجاد حجم زیادی از پسماند می گردد. مطالعه ای که در سال 2020 انجام شد نشان می دهد که در روزهای شروع همه گیری ماهانه 129 میلیارد ماسک مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماسک ها در نهایت سر از محل های دفن زباله، اقیانوس ها و سایر محیط ها در می آوردند و یا می سوختند و گازهای سمی فراوری می کردند به همین علت دانشمندان در حال یافتن راه هایی برای بازیافت ماسک ها و تبدیل آنها به موارد کارآمد مثل مصالح راه سازی هستند و در این راستا یک مطالعه تازه نشان می دهد که می توان آنها را برای ساخت باتری هایی مناسب مورد استفاده قرار داد.

ابتدا محققان ماسک ها را با استفاده از امواج فراصوت ضدعفونی کردند و سپس آنها را درون جوهری ساخته شده از گرافن فرو بردند. در مرحله بعد ماسک ها فشرده شده و تا دمای 140 درجه سانتی گراد حرارت دیدند و تبدیل به ساختارهای گلوله ای-شکل رسانا شدند که می توان از آن به عنوان الکترود در باتری استفاده کرد. این گلوله ها به وسیله لایه ای عایق که آن هم از ماسک ساخته شده است از هم جدا می شوند. سپس همگی درون یک محلول الکترولیت قرار می گیرند و در نهایت یک روکش محافظ که از سایر ضایعات پزشکی ساخته شده روی آنها قرار می گیرد.

این باتری ها به طور قابل توجهی کارآمد هستند و محققان ادعا می نمایند که به چگالی انرژی 99.7 وات ساعت بر کیلوگرم دست یافته اند.

این اندازه نزدیک به چگالی انرژی باتری های لیتیوم-یون رایج است که چگالی انرژی آن ها بین 100 تا 265 وات ساعت بر کیلوگرم است.

محققان با افزودن نانوذرات پروسکایت کلسیم-کبالت به الکترودها پیروز شدند این باتری ها را بهبود بخشند.

این کار چگالی انرژی باتری ها را بیش از دو برابر کرد و آن را به 208 وات ساعت بر کیلوگرم رساند. برترین نسخه باتری پس از 1500 چرخه 82 درصد ظرفیت خود را حفظ کرد و برای بیش از 10 ساعت با ولتاژ بالای 0.54 ولت انرژی رسانی کرد.

منبع: انتخاب

به "ساخت باتری با استفاده از ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت باتری با استفاده از ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید