خطای انسانی یا حمله موشکی؛ علت شدیدترین انفجار شبه اتمی سال های اخیر غرب آسیا چه بود؟

به گزارش وبلاگ فروش، بلافاصله پس از انفجار بیروت حدس ها درباره علت حادثه به سوژه داغ رسانه های جهان تبدیل شد و تحلیلگران لبنانی بر دو احتمال خطای انسانی یا حمله موشکی تأکید کردند.

خطای انسانی یا حمله موشکی؛ علت شدیدترین انفجار شبه اتمی سال های اخیر غرب آسیا چه بود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری وبلاگ فروش، عصر روز سه شنبه وقوع آتش سوزی گسترده در یکی از انبارهای مواد محترقه واقع در بندر بیروت باعث رخ دادن انفجار مهیبی شد. صدای انفجار به قدری شدید بود که در پایتخت و حومه شنیده شد و نیروهای آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرکل گمرک لبنان خاطرنشان کرد: ماده نیترات باعث وقوع انفجار در بندر بیروت شد و سیلوهای غله کاملاً در این انفجار تخریب شدند. در همین ارتباط یک منبع امنیتی اطلاع داد که این انفجار تروریستی نبوده است.

ذخیره سازی محموله شیمیایی کشتی توقیف شده فاجعه آفرید

لزوم انجام تحقیقات

بلافاصله پس از انفجار برآورد ها درباره علت حادثه به سوژه داغ رسانه های جهان تبدیل شد. تحلیلگران لبنانی در مصاحبه با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین الملل خبرگزاری وبلاگ فروش به آنالیز ابعاد مختلف حادثه پرداختند. آنچه در اظهارات کارشناسان معین است، این است که عده ای ترجیح می دهند با توجه به اوضاع بحرانی این کشور با اظهارنظرهای نامطمئن بر بحران موجود دامن نزنند و از تحلیل حادثه پیش از انجام تحقیقات خودداری می نمایند. توفیق شومان، تحلیلگر سیاسی لبنان ازجمله این افراد است.

توفیق شومان، تحلیلگر سیاسی لبنان

وی در مصاحبه با وبلاگ فروش گفت: انفجار بیروت اقدام جنایتکارانه ای است که سیاست پلید سیاستمدارانی را آشکار می نماید که در تاریکی شب آمدند (و به قدرت رسیدند)، حکومتی سراسر فاسد دارند و از اخلاق بویی نبرده اند. آن ها هستند که شورش کردند و با اجبار مردم را به فساد کشاندند و شدت فساد آن ها حتی آب و خاک (که مظهر پاکی و پاک سازی هستند) را نجس می نماید.

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت از اظهارنظر قطعی درباره حادثه خودداری کرد، ولی گفت: احتمال اشتباه انسانی در حادثه بیشتر مطرح است و هرگونه تحلیلی درباره انفجار را باید به بعد از زمان معین شدن نتیجه تحقیقات موکول کرد.

حسام مطر، کارشناس امور بین الملل لبنان با بعید دانستن وقوع عملیات تروریستی گفت: آنچه گزارش شده بر اشتباه در ذخیره سازی مواد شیمیایی در بندر و اهمال در خلال کار متمرکز است.

حسام مطر، کارشناس امور بین الملل لبنان

وی همچنین احتمال وجود توطئه برای بحران آفرینی مضاعف در درون بحران مالی لبنان را بعید دانست و گفت که دلیلی در این زمینه وجود ندارد.

حیان حیدر، کارشناس لبنانی مطرح نمود: دلیلی وجود ندارد که بخواهیم انفجار بیروت را ناشی از حمله اتمی بدانیم و باید تا زمان معین شدن نتیجه تحقیقات صبر کرد. آنچه در بیروت اتفاق افتاده، بسیار عظیم، از نظر ماهیتی جدید و بی سابقه بوده است. چنین حادثه ای را نمی توان با حملات جنگنده ها و دیگر حملات شیمیایی یا اتمی سال های گذشته مقایسه کرد.

احتمال حمله موشکی

در مقابل، بعضی از تحلیلگران لبنانی با توجه به تصاویر منتشر شده در رسانه های مختلف موضوع احتمال حمله یا عامل موشکی را که باعث انفجار شبه اتمی شد، مطرح نموده اند. یوسف شحاده، یکی از کارمندان بندر بیروت درباره حادثه گفت: موادی که در انبار شماره 12 منفجر شد، محموله کشتی لطف الله 2 بود که از اوایل جنگ سوریه در طرابلس توقیف شده و دارای سلاح و مواد با درجه انفجاری شدید بود. پس از توقیف، محموله کشتی تخلیه و به انبار شماره 12 منتقل شده بود.

همچنین حسین کریم، تحلیلگر نظامی و از کارشناسان مواد منفجره لبنان با مطرح کردن احتمال حمله اتمی در انفجار لبنان گفت: تفاوت هایی میان انفجارهای مواد اشتعال زا با مواد شیمیایی وجود دارد. اگر نیترات منفجر گردد، دود حاصل از آن حتماً سیاه است و نه سفید یا حتی سرخ. علاوه بر این، انفجار ماده شیمیایی مذکور حتی با حجم زیاد، به هیچ عنوان نمی تواند شبیه حالت قارچ گونه ای باشد که در تصاویر معین است. این انفجار شبیه انفجارهای اتمی بود.

نیترات نمی تواند بدون دخالت عامل انفجاری منفجر گردد. انفجار این ماده شیمیایی با عواملی همچون جرقه و اتصالی، آتش سوزی یا گرمای زیاد رخ نمی دهد.

حسین کریم با بیان این موارد، احتمال وجود حمله تروریستی یا عامل موشکی را بعید ندانست و گفت: احتمالاً مکان مورد نظر با دو موشک هدف نهاده شد؛ نخستین انفجار باعث جمع شدن مردم، گروه های امدادی و آتش نشانی شد و انفجار دوم که مهیب تر بود، فاجعه اسفناکی را به وجود آورد.

عدنان علامه، تحلیلگر لبنانی نیز گفت: تنها در چند دقیقه شهر بیروت و تأسیسات بندری آن با انفجاری مهیب تخریب شد. علت اولیه انفجار ذخیره سازی محموله قابل اشتعال و انفجار در انبار شماره 12 و سرایت آتش به مواد منفجره حاوی نیترات آمونیوم عنوان شده است.

وی اضافه کرد: شدت انفجار به حدی بود که انفجارهای اتمی را در ذهن متبادر می کرد؛ انفجاری که موج آن تا کیلومترها دورتر را دربر گرفت و خسارت های فراوانی به بار آورد. گزارش ها نشان می دهند شدت انفجار به حدی بود که امواج و تکانه های آن در قبرس نیز حس شده است.

4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "خطای انسانی یا حمله موشکی؛ علت شدیدترین انفجار شبه اتمی سال های اخیر غرب آسیا چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطای انسانی یا حمله موشکی؛ علت شدیدترین انفجار شبه اتمی سال های اخیر غرب آسیا چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید