خبرنگاران پیشگام حذف آگهی های تبعیض نژادی

به گزارش وبلاگ فروش، پشت شیشه یکی از مغازه های بازار نوشته شده:یه یک کارگر افغانی نیازمندیم. در بسیاری از سایت های کاریابی هم این را نوشته اند. این یک خط ساده برای ما که از خیابان عبور می کنیم یا سایت های کاریابی را روزانه در پی کار چک می کنیم، معنای خاصی ندارد اما برای یک جوان افغان این موضوع فرق دارد. جوانی که احتمالا می داند هموطنانش را به این دلیل می خواهند تا دستمزد کمتری بگیرند و بیشتر کار کنند و درخواست بیمه هم نداشته باشند. همین یک خط برای یک کارگر ایرانی که دنبال کار است هم حرف های زیادی دارد. کسی که ممکن است دنبال کار باشد اما به دلیل خواستن حقوق اولیه کاری پیدا نمی کند و جایی در مغازه های بازار ندارد. این تبعیض نژادی برای کارفرمایی که پشت شیشه مغازه اش برگه ای را می چسباند، تنها اندکی سود مالی به همراه دارد اما برای مخاطبان آن یک خط ساده که دنبال کار می گردند، انبوهی از تبعیض و تحقیر را فراهم می کند.

خبرنگاران پیشگام حذف آگهی های تبعیض نژادی

وقتی به توهین عادت می کنیم

تا سال ها لطیفه های زیادی برای قومیت های مختلف ساخته می شد. یک اتفاق عادی که همه ما در زندگی روزمره با آن روبرو بودیم اما تلاشی برای تغییرش نمی کردیم. در باطن اما ماجرا طور دیگری بود. همین لطیفه ها می توانست یک نژاد یا قومیت را به سخره بگیرد و توهین تلقی شود. توهینی که خیلی ها را آزار می داد اما در زندگی همه ما جریان داشت. بعدها این موضوع کمی تغییر کرد. راه های بهتری برای خندیدن هم وجود داشت که به سادگی می توانست راستا را عوض کند. به همین دلیل فرهنگ سازی های این چندین سال اوضاع را تا حدودی بهبود داد. حالا روزانه با انواع جوک و لطیفه روبرو هستیم که به هیچ قومیت خاصی اشاره ندارد اما می تواند ما را بخنداند. این فاصله گرفتن اگرچه کمی دیر اما بالاخره رخ داد.

کلیشه های ذهنی مبنای انتشار آگهی

ماجرای تفکیک قومیتی در مواردی که موجب تحقیر و آزار می شود تنها به لطیفه های چندسال اخیر و آگهی های پشت شیشه در بازار ختم نشده است. در حوزه کاری آنهم در سایت های کاریابی به صورت علنی هم این تفکیک قومیتی بسیار مشخص و آزار دهنده بوده است. موضوعی که احتمالا در حوزه اجتماعی هم با آن زیاد برخورد داشتید. در آگهی های درخواست شغل در بسیاری از موارد به یک قومیت خاص اشاره می شود. به یک کارگر افغانی نیازمندیم!، کارگر مورد نیاز ترجیحا شهرستانی!، برای باربری به یک کارگر کرد نیاز داریم. این آگهی ها به اندازه همان لطیفه هایی که ما برای خندیدن بیانش می کردیم غیرانسانی و غیراخلاقی است. نام بردن از قومیت ها در کارهای این چنینی، نتیجه ای جز تحقیر و کوچک شمردن افرادِ آن قومیت ندارد و نکته مهم اینکه به صورت گسترده و علنی منتشر می شود. متاسفانه بسیاری از سایت های کاریابی بدون هیچ مسئله ای چنین آگهی هایی را منتشر می کنند و از مساله به این مهمی چشم پوشی کردند. از دید چنین کارفرماهایی، توانایی افراد بر اساس کلیشه های ذهنی که وجود دارد شکل می گیرد. به عنوان مثال کارگر ترجیحا شهرستانی احتمالا قدرت بدنی بالایی دارد و برای کارهای سخت و سنگین مناسب است پس قومیت یا شهر کارگر مورد نظر را در کنار آگهی خود درج می کند. همین کلیشه ذهنی غلط هم باعث می شود تا کارفرمایان بدون هیچ ابایی آگهی خود را منتشر می کنند و از نظرشان مسئله ای وجود نداشته باشد.

وبلاگ فروش پیشگام حذف آگهی های تبعیض نژادی

پلتفرم وبلاگ فروش به عنوان سایت انتشار آگهی با میلیون ها کاربر، دقیقا به دلیل همین تبعیض نژادی و توهین به قومیت ها، در بخش آگهی های سایت، کلماتی که مرتبط به قومیت ها می شود را حذف کرده است. در واقع نام بردن از هیچ نژاد و قومیتی که مرتبط با کار نباشد، در زمان استخدام در سایت وبلاگ فروش مجاز نیست. پلتفرم وبلاگ فروش با این عقیده که هر نوع محدودیت نژادی مغایر با سیاست های وبلاگ فروش است، آگهی های این چنینی را رد می کند. در واقع آگهی هایی با این مضمون که فقط کارگر ایرانی می گیریم و یا فقط کارگر یا نگهبان افغانی نیاز داریم، یا حتی به قومیت خاصی برای جذب نیرو اشاره داشته باشد، منتشر نخواهد شد. وبلاگ فروش معتقد است مسائل نژادی جز شرایط کار نیست و چنین آگهی هایی موجب تبعیض نژادی می شود.

کارفرمایان باید بر اساس توانایی افراد و فارغ از قومیت و نژاد با کارجوها در تماس باشند. این گام موثر می تواند همان راستای باشد که در چند سال گذشته و در رابطه با لطیفه های قومیتی اتفاق افتاده است. یک اتفاق آزار دهنده با آگاهی می تواند به راحتی از چرخه زندگی اجتماعی حذف شود. وبلاگ فروش حالا در این راستا پیشگام شده است تا قومیت ها و نژادهای مختلف با تحقیر و کارهای پیش پا افتاده شناخته نشوند. واقعیت جامعه امروز این است که همه افراد دارای توانایی های مختلفی هستند که می توانند شغل خود را براساس آن انتخاب کنند و هیچ نیازی نیست تا به نژاد و یا قومیت آن ها اشاره ای شود.

منبع: بلاگ دیوار

به "خبرنگاران پیشگام حذف آگهی های تبعیض نژادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیشگام حذف آگهی های تبعیض نژادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید