بازار قزوین شاهکار معماری ایرانی ، Qazvin Bazar

به گزارش وبلاگ فروش، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی قزوین تصمیم گرفتیم تا یکی دیگر از مکان های تاریخی شهر زیبای قزوین که بجا مانده از شاهکار معماری ایرانی است را به شما کاربران علامند به سفر معرفی کنیم ، پس اگر به این شهر سفر کردید بازدید از بازار قزوین را نباید فراموش کنید. در ادامه با مجله گردشگری و سفر خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر درباره بازار تاریخی قزوین بدانید

بازار قزوین شاهکار معماری ایرانی ، Qazvin Bazar

تاریخچه شهر قزوین

قزوین متعلق به دوران ساسانیان است که به دستور شاپور رونق یافت. با این حال کاوش ها و یافته های باستان شناسی در دشت قزوین، نشانگر مرحله یکجانشینی و کشاورزی در هزاره هفتم قبل از میلاد و برخورداری ساکنان آن از صنایع اولیه و نظام اجتماعی است. در منطقه قزوین صدها تپه باستانی شناسایی شده و تنها تپه سگزآباد نشانگر شهرمندی 9000 ساله یکجانشینی در این دشت است. منطقه قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نظامی و ارتباطی در دوران های مختلف تاریخ مورد توجه حکومت های مختلف بوده و در زمان شاه تهماسب صفویمرکز ایران بوده است. با شروع دوره صفوی و استقرار آ ن ها باب جدیدی را برای توسعه همه جانبه شهر قزوین فراهم آورد. قزوین در زمان حکومت صفوی 57 سال مرکز ایران بوده است.

زبان مادری بیشتر اهالی اصیل شهر قزوین فارسی همراه با لهجه خاص قزوینی است. زبان های تاتی، گیلکی و آذری نیز رایج ترین زبان های شهر قزوین هستند. علی رغم جمعیت قابل توجه آذری ها، تات ها و گیلک ها در شهر قزوین، اغلب آن ها بومی خود شهر نیستند و از نقاط دیگر استان به این شهر آمده اند و بیشتر اهالی شهرها و روستاهای استان را تشکیل می دهند. کردها و لرها از دیگر اقوام شهر قزوین هستند.

بازار قزوین

این بازار یکی از بازارهای سنتی با معماری ایرانی و یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری شهر قزوین بشمار می رود . بازار قزوین قدمتی هزار ساله دارد و در گذشته اهمیت ویژه ای در تجارت بین الملی ایران داشته است . معماری این مکان به دوران صفوی و قاجار بر میگردد در کل اگر به شهر قزوین سفر کردید بدون شک اگر از این بازار تماشا نکنید سفرتان کامل نخواهد بود .

مجموعه بازار قزوین یکی از اماکن تماشای تاریخی شهر قزوین است که در زمان مرکزی این شهر در دوران صفویان ساخته شده است. در دوران قاجار نیز این بازار را توسعه دادند و چندین کاروانسرا، سرا و تیمچه به آن اضافه شد. در طول 9 قرن، در این بازار یک جابه جایی جنوب به شمال رخ داد که در آن مسجد جامع قزوین از بافت بازار کلا جدا شد. از بخش های به جا مانده از بازار قزوین، می توان به قیصریه قزوین اشاره نمود که طاق های آجری و ارتفاع بسیار زیاد دارد. بازار قزوین 4 در دارد که یکی به تیمچه سرباز، دیگری به تیمچه سرپوشیده، در شرقی به سرای وزیر و در دیگر به چهارسوق کوچکی باز می گردد.

از مهم ترین بخش های این بازار می توان به مسجدالنبی ، سرای سعدالسلطنه ، سرای وزیر ، سرای حاج رضا ، سرای رضوی ، سرای خوش نویسان ، تیمچه سرباز، تیمچه سرپوشیده ، تیمچه سید کاظم، تیمچه حاج محمد تقی ، سرای شاه ، سرای نقد علی ، سرای حاج محمد باقر، سرای دالان دراز، سرای ضراب خانه، سرای نگار السلطنه، سرای بهشتی، بازار قیصریه ، گرمابه سعدیه، گرمابه رضوی و حیاط قهرمانی اشاره نمود. این اثر تاریخی در 5 دی ماه 1356 با شماره 1021 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقالات بیشتر درباره قزوین بخوانید :

  • خانه امینی ها قزوین
  • سوغات قزوین
  • قلعه لمبسر قزوین
  • ایوان سنگی نیاق قزوین
  • برترین رستوران های قزوین
  • سردر عالی قاپو قزوین
  • امامزاده حسین (ع) قزوین
  • قلعه الموت قزوین
  • حمام قجر قزوین
منبع: تاپ تراول

به "بازار قزوین شاهکار معماری ایرانی ، Qazvin Bazar" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار قزوین شاهکار معماری ایرانی ، Qazvin Bazar"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید