حساسیت غذایی در بچه ها

به گزارش وبلاگ فروش، آلرژی غذایی در میان بچه ها بسیار شایع می باشد. این نوع آلرژی باعث بروز واکنش های بسیاری شده است که شایع ترین واکنش، اسهال است. در صورتی که یک نوع ماده آلرژن به اشتباه مصرف گردد، شیوه درمان معمولاً در قالب آنتی هیستامین ها صورت می گیرد.

حساسیت غذایی در بچه ها آلرژی هنگامی که سیستم ایمنی فرد به اشتباه بعضی مواد غذایی را به عنوان مواد مضر تشخیص می دهد، ایجاد می گردد. هنگامی که این موضوع رخ می دهد، بدن به شرایط موجود با انتشار آنتی بادی هایی به نام ایمنو گلوبین E جهت مقابله با مواد غذایی آلرژن واکنش می دهد. متعاقباً، هر زمان که فرد آن ماده غذایی را مصرف می نماید، آنتی بادی های ایمنوگلوبین E هشدار داده و با سیستم ایمنی بدن به منظور انتشار مواد شیمیایی به نام هیستامین و بعلاوه سایر مواد شیمیایی به درون جریان خون ارتباط برقرار می نماید. این مواد شیمیایی به نوبه خود باعث آبریزش بینی، سوزش چشم ها، خشک شدن گلو، بثورات پوستی و کهیر، حالت تهوع، اسهال، مسائل تنفسی و حنی حملات آنافیلاکسی می گردد. نگرانی عمده دیگر این است که بچه ها مبتلا به این نوع آلرژی به احتمال زیاد به بیماری های دیگری مانند آسم نیز مبتلا خواهند شد.

یک واکنش شایعی که در زمان مصرف مواد غذایی خاص تجربه می گردد، معده درد، خارش و یا تورم لب ها و اسهال می باشد. یک واقعیت تأسف بار این است که بسیاری از بچه ها این نوع آلرژی را با افزایش سن تجربه می نمایند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده به وسیله سازمان ملی دارو در آمریکا، غذاهای زیر معمولاً برای بچه ها آلرژی زا می باشند: غذاهای دریایی شامل صدف خوراکی، میگو، حلزون و خرچنگ دریایی، تخم مرغ، بادام زمینی و خشکبار، محصولات لبنی، محصولات حاصل از گندم، محصولات حاصل از سویا.

این غذاها باعث بیش از 90 درصد واکنش های آلرژیک در بچه ها می گردد.

شیر

آلرژی به شیر یکی از شایع ترین آلرژی ها در میان کوکان و بعلاوه بزرگسالان می باشد. این نوع آلرژی حدود 5/2 درصد از همه نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد. بچه ها به همه انواع شیر گاو، بز و حتی گوسفند واکنش نشان می دهند. بیشتر پروتئین ها، کازئین و آب پنیر موجود در شیر معمولاً عناصری هستند که بدن به آن ها واکنش نشان می دهد. بعضی از بچه ها توانایی هضم لاکتوز که یک نوع قند طبیعی موجود در شیر است را ندارند. این پدیده به نام عدم تحمل لاکتوز نامیده می گردد. فرمولاسیون هایی با استفاده از پروتئین های هیدرولیز شده ممکن است برای نوزادانی مورد استفاده قرار گیرد که به شیر گاو حساسیت دارند.

آمار موجود بیان می نماید که 85 درصد از بچه ها تا سن 5 سالگی به شیر آلرژی دارند. با این حال، افزایش احتمال آلرژی به گوشت گاو و یا توسعه آلرژی به غذاهای دیگر نیز در این بچه ها افزایش می یابد.

تخم مرغ

آلرژی به تخم مرغ دومین نوع از آلرژی های شایع است که تقریباً 5/2 درصد از بچه ها به آن مبتلا هستند. بدن ممکن است واکنش های آلرژیک به سفیده، زرده تخم مرغ و یا هر دوی این ها نشان دهد. تعداد زیادی از بچه ها این نوع آلرژی را تا سن 5 سالگی دارند و بعد از آن این آلرژی از بین می رود. با این حال، آن ها در معرض خطر بیشتر توسعه آلرژی بینی و آسم در آینده می باشند. یک موضوع مهم که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که در صورتی که کودک شما به تخم مرغ آلرژی دارد، نباید واکسن آنفولانزا را استفاده کند.

سویا

آلرژی به سویا به این معنی است که کودک به همه فرم های متعدد و محصولات حاوی سویا واکنش نشان می دهد. به طور میانه، حدود 3/0 درصد از بچه ها سراسر جهان از این نوع آلرژی رنج می برند. خوشبختانه، واکنش های انجام شده در این نوع آلرژی معمولاً خفیف بوده و بچه ها تنها در اوایل دوران کودکی این نوع آلرژی را دارند.

گندم

آلرژی به گندم یکی دیگر از واکنش های سیستم ایمنی است که در اوایل رشد بچه ها مشاهده می گردد. این بچه ها احتمالاً آلرژی به دیگر غلات دانه دار مانند برنج، جو دو سر و جو ندارند.

بادام زمینی

یکی از آلرژی های شایع آلرژی به بادام زمینی است و حدود 6/0 درصد از همه مردم به این نوع آلرژی مبتلا هستند. واکنش به بادام زمینی معمولاً شدید است و بعضی مواقع ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک تهدید نماینده زندگی به ویژه در بچه ها مبتلا به آسم گردد. آلرژی به شیر یکی از شایع ترین آلرژی ها در میان کوکان و بعلاوه بزرگسالان می باشد. از آن جا که این نوع آلرژی به طور گسترده در دوران بزرگسالی مشاهده می گردد، واضح است که تنها تعداد کمی از بچه ها در اوایل دوران عمر خود به این آلرژی ابتلا پیدا می نمایند. از آن جا که بروز چنین آلرژی ای شدید است، توصیه می گردد که به این بچه ها دستبندهایی را به عنوان هشدار به این که آن ها مبتلا به این نوع آلرژی هستند پوشانده و همواره داروی اپی نفرین قابل تزریق را به همراه خود داشته باشند.

خشکبار

واکنش سیستم ایمنی به خشکبار تقریباً در 5/0 درصد از همه مردم رخ می دهد. بچه ها معمولاً در مقایسه با آلرژن های دیگر به این نوع مواد آلرژی کمتری داشته و واکنش به خشکبار معمولاً شدید می باشد. احتمال این که یک کودک به همه انواع خشکبار آلرژی داشته باشد، نیز بالاست.

غذاهای دریایی

مهم ترین غذاهای دریایی که باعث ایجاد آلرژی می شوند، ماهی و صدف می باشند. واکنش های آلرژیک به این غذاها می تواند شدید باشد و حتی بعضی مواقع تهدید نماینده زندگی نیز هست. در حالی که این دو نوع غذا به هم ارتباطی ندارند، اما آن ها معمولاً همراه با هم ذخیره می شوند. بچه ها به احتمال کمتری به این نوع آلرژی مبتلا می شوند و واکنش به این غذاها در دوران بزرگسالی آن ها مشاهده می گردد.

بعضی غذاها واکنش های شدید و حتی علائم مرگ آوری را نشان می دهند. یکی از این علائم آنافیلاکسی است و در قالب انقباض و تنگ شدن مجاری هوایی، شوک و همراه با افت قابل توجه فشار خون و در پی آن پالس های سریع، و سرگیجه مشاهده می گردد و در نهایت می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری فرد گردد. در این شرایط، اقدامات درمانی اورژانسی برای نجات زندگی بچه ها مورد احتیاج می باشد. علائم شوک آنافیلاکسی معمولاً طی دو ساعت پس از قرار گرفتن در معرض مادۀ آلرژی ز ا، یا گاهی اوقات ظرف چند دقیقه، ظاهر می شوند، هرچند این امکان وجود دارد که ظاهر شدن علائم تا چهار ساعت هم طول بکشد.

منبع: Buzzle

منبع: راسخون

به "حساسیت غذایی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت غذایی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید