جهش کم سابقه مخارج نظامی کشورهای دنیا در سال 2019

به گزارش وبلاگ فروش، یک اندیشکده انگلیسی در گزارشی خاطرنشان کرد که نرخ رشد مخارج نظامی دنیا در سال 2019، در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

جهش کم سابقه مخارج نظامی کشورهای دنیا در سال 2019

به گزارش گروه بین المللی وبلاگ فروش، اندیشکده انگلیسی مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی روز آدینه نتایج مطالعات خود درباره هزینه های نظامی کشورهای دنیا در سال گذشته میلادی را منتشر کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی (IISS)، مخارج نظامی کشورهای دنیا در سال 2019 حدود 4 درصد نسبت به رقم آن در سال 2018 افزایش یافته است که این رقم بالاترین نرخ رشد مخارج نظامی دنیا طی یک دهه اخیر محسوب می گردد.

در این میان دو کشور آمریکا و چین که بزرگترین اقتصادهای دنیا محسوب می شوند و از لحاظ مخارج نظامی نیز در رتبه های اول و دوم دنیا قرار دارند، بیشترین نقش را در افزایش نرخ رشد مخارج نظامی دنیا در سال 2019 ایفا نموده اند. آمریکا در سال 2019 بیش از 53 میلیارد دلار (رقمی معادل بودجه نظامی انگلیس) به بودجه نظامی خود افزوده است و چین نیز بودجه نظامی خود را بیش از 11 میلیارد دلار افزایش داده است.

گزارش مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی حاکی از این است که آمریکا در سال 2019 حدود 685 میلیارد دلار مخارج نظامی داشته است و بعد از این کشور نیز کشورهای چین (181 میلیارد دلار)، عربستان (78 میلیارد دلار)، روسیه (62 میلیارد دلار) و هند (61 میلیارد دلار) در رده های بعدی قرار گرفته اند.

علاوه بر آمریکا و چین که در سال 2019 هریک بودجه نظامی خود را به میزان 6.6 درصد نسبت به سال افزایش داده اند، اعضای اروپایی ناتو نیز مجموعاً 4.2 درصد به بودجه نظامی خود افزوده اند؛ با احتساب این افزایش، بودجه نظامی اعضای اروپایی ناتو تنها به سطح پیش از وقوع بحران اقتصادی دنیای بازگشته است. به نظر می رسد فشارهای دولت ترامپ بر متحدان اروپایی واشنگتن برای مشارکت بیشتر در بودجه ناتو، عامل تأثیرگذاری بر افزایش بودجه نظامی این کشورها بوده است.

دولت آمریکا برای امسال میلادی 738 میلیارد دلار بودجه نظامی در نظر گرفته و در لایحه بودجه سال 2021 نیز از کنگره خواسته است که با افزایش مخارج نظامی به 740 میلیارد دلار موافقت کند. از طرفی فشارهای واشنگتن بر اعضای اروپایی ناتو به منظور افزایش بودجه نظامی آنها نیز همچنان ادامه داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "جهش کم سابقه مخارج نظامی کشورهای دنیا در سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش کم سابقه مخارج نظامی کشورهای دنیا در سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید