ترکمنستان پرونده هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی را ثبت جهانی کرد

به گزارش وبلاگ فروش، ایسنا/ براساس اخبار واصله، ترکمنستان پرونده هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی را ثبت جهانی کرد.

ترکمنستان پرونده هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی را ثبت جهانی کرد

یونسکو در جریان شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، پرونده هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی را با عنوان Dutar making craftsmanship and traditional music performing art combined with singing از سوی ترکمنستان به لیست میراث ناملموس افزود.

یونسکو در شرح این پرونده ترکمنستان نوشت: دوتار یک ساز سنتی و ژانر موسیقی در ترکمنستان محسوب می گردد. دوتار نوعی ساز با گردنه ای بلند، دو زه و بدنه ای گلابی شکل است که با یک صفحه چوبی نازک پوشانده شده است... دوتار جز جدانشدنی فرهنگ ترکمن ها بشمار می رود و در تمامی ژانرهای اصلی موسیقی و خوانندگی ترکمنستان مورد استفاده قرار می گیرد. موسیقی با استفاده از دوتار به دو نوع موسیقی بدون کلام و موسیقی همراه با آواز تقسیم می گردد... در ترکمنستان موسیقی دوتار جز ضروری مراسم ها، جشن ها، جشنواره های فرهنگی، گردهمایی های عمومی، گرامیداشت های ملی و برنامه های سرگرم کننده محسوب می گردد.

ایران سال 1398 در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو پرونده مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار را به نام خود ثبت جهانی نموده بود. شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس از 13 تا 18 دسامبر 2021 (22 تا 27 آذر) بصورت آنلاین برگزار می گردد.

منبع: همگردی

به "ترکمنستان پرونده هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی را ثبت جهانی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکمنستان پرونده هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی را ثبت جهانی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید