ترشح هورمون ها از تخمدان ها در هنگام بلوغ

به گزارش وبلاگ فروش، هورمون محرکه ی گونادی (غددی) از بخش خاص مغز به نام هیپوتالاموس ترشح و بر روی غده ی هیپوفیز در بخش دیگر مغز اثر می گذارد و ترشح موادی که هورمون محرک فولیکولی(FSH) و هورمون آزاد کننده ی لوتئیزی(LH)

ترشح هورمون ها از تخمدان ها در هنگام بلوغ

نویسنده: دکتر ساحل همتی گرکانی

بلوغ موجب ترشح چه هورمون هایی از تخمدان ها می گردد؟

هورمون محرکه ی گونادی (غددی) از بخش خاص مغز به نام هیپوتالاموس ترشح و بر روی غده ی هیپوفیز در بخش دیگر مغز اثر می گذارد و ترشح موادی که هورمون محرک فولیکولی(FSH) و هورمون آزاد نماینده ی لوتئیزی(LH) نام دارند را موجب می گردد. هورمون محرکه ی گونادی به صورت ضربانی، تقریباً یک ضربه در هر نود دقیقه، ترشح می گردد.

ترشح مواد ذکر شده به شکل حلقه ای است، یعنی هورمون محرکه ی گونادی موجب ترشح هورمون محرک فولیکولی است که بر اثر آن سلول های پیرامون تخمک که گرانالوزا و تکا نام دارند رشد می نمایند.(عمدتاً در 15 روز اول دوره) و آن مرحله ی رشد (پرولیفراتیو) نام دارد. به بیان ساده تر در این دوران با رشد فولیکول ترشح استروژن (هورمون تخمدانی) به بالاترین حد خود می رسد.

دوره یا سیکل قاعدگی معمولاً 28 روزه است که روز 14 سیکل به نام روز وسط دوره نامیده می گردد. غلظت هورمون تخمدانی استروژن در حدود 36 ساعت بعد از روز 14 فاصله ی دوره ی قاعدگی (روز وسط میان دو دوره)، به حد بالایی صعود می نماید.

با افزایش غلظت استروژن و هورمون محرک فولیکولی، تنظیم اتوماتیک غددی- هورمونی انجام می گردد، ترشح هورمون لوتئیزه نماینده (LH) افزایش می یابد و کاهش ترشح هورمون محرکه ی فولیکولی روی می دهد. بلافاصله بعد از این تغییرات هورمونی، فولیکول پاره و تخمک آن رها می گردد. مابقی فولیکول به جسم زرد تبدیل می گردد که منبع ترشحی پروژسترون (هورمون تخمدان) است. جسم زرد به تدریج کوچک می گردد و در سطح تخمدان جای می گیرد. این مرحله که حدود دو هفته طول می کشد و از روز 11 تا 15 دوره است را دوره ی ترشحی می گویند.

اگر لقاح صورت پذیرد. تخمک بارور در رحم جای می گیرد و مابقی فولیکول تبدیل به جسم سفید می گردد.

استروژن چیست؟ منشا آن از کجاست؟

یک گروه از هورمون های شیمیایی بدن هورمون های استروژنی نام دارند. گرچه به نام هورمون زنانه شناخته شده اند اما در مردان هم به اندازه اندکی موجود است که نقش آن به درستی معین نشده است. در زنان هورمون استروژن از تخمدان ها، غدد فوق کلیه و بافت چربی فراوری می گردد. مهم ترین منشا استروژن، فولیکول رشد یافته ی تخمدان

است. زیرا بلافاصله در قبل و درطی تخمک گذاری با مقادیر بالا در خون یافت می گردد. بعضی از مواد اولیه ی استروژن در بافت چربی تبدیل به هورمون استروژن می شوند. لذا در زنان ورزشکار یا زنانی که کاهش وزن شدید داشته اند غالبا استروژن پایین است و قطع قاعدگی دیده می گردد.

استروژن چگونه در بدن عمل می نماید؟

هورمون استروژن پس از فراوری در بافت های مختلف به جریان خون وارد می گردد و به بافت هایی اتصال می یابد که حاوی گیرنده های استروژن هستند. این بافت ها عبارتند از:

رحم، پستان ها، استخوان مغز، کبد و قلب.

مهم ترین عمل استروژن حفظ جداره ی رحم و مهبل و محرک اولیه برای رشد پستان هاست.

استروژن در حفظ توده ی استخوانی بدن و جلوگیری از انسداد عروق قلبی هم موثر است.

اگر بدن در معرض استروژن فراوان قرار بگیرد خطر ایجاد سرطان پستان و رحم افزایش می یابد.

پروژسترون چیست، منشا اصلی آن کجاست، و چه وظیفه ای دارد؟

پروژسترون هورمونی است که از غدد فوق کلیه به اندازه اندک و بیش تر از جسم زرد در تخمدان ترشح می گردد. در صورت وقوع لقاح و حاملگی، جفت منبع قوی ای برای فراوری پروژسترون است. سطوح پروژسترون در نیمه ی دوم سیکل (دوره ی ترشحی- از روز 15 تا روز 28 سیکل) در پی تخمک گذاری افزایش می یابد.

پروژسترون در آماده سازی رحم برای جایگزینی تخمک بارور شده، حفظ و نگهداری حاملگی اهمیت دارد. به آن هورمون بارداری هم می گویند. با آنالیز کلی کار پروژسترون به این نتیجه می رسیم که در اثر اختلال پروژسترون حتی اگر لقاح صورت بگیرد. جای گزینی و بارداری روی نمی دهد.

در حقیقت بعد از تخمک گذاری، جدار رحم به پروژسترون پاسخ می دهد و این هورمون سبب تکامل ساختمان جدار رحم می گردد. برای آن که پروژسترون عمل کند و لانه گزینی تخمک بارور شده انجام گردد، ابتدا استروژن عمل می نماید و سپس پروژسترون وارد کار می گردد.

پروژسترون در رشد غدد شیر خصوصاً در زمان بادرداری نقش مهمی را ایفا می نماید. این هورمون بر روی دیگر سیستم های بدن هم تاثیر می گذارد، از جمله بر روی مغز. این هورمون روی توانایی حافظه و قوه ی شناختی اثر مثبتی دارد. پروژسترون تأثیر سرطان زایی استروژن را بر روی رحم کاهش می دهد.

خون ریزی های قاعدگی چگونه روی می دهد؟

هورمون های مترشحه از تخمدان اثر مستقیم بر روی لایه ی داخلی جدا رحم دارند. با ترشح استروژن و پروژسترون، لایه ی داخلی رحم ضخیم می گردد با کاهش پروژسترون و افت هورمون لوتئیزه نماینده (محرک جسم زرد) جدار داخلی رحم همراه با مویرگ ها ریزش می نماید که به شکل خون ریزی قاعدگی ظاهر می گردد. به طور میانه در هر ماه حدود 35 میلی لیتر خون با قاعدگی از دست می رود. اگر این اندازه به بیش از 80 میلی لیتر در ماه برسد، غیرطبیعی است و عوارضی مثل کم خونی ایجاد می گردد، در این گونه موارد آنالیز های بیش تر به وسیله متخصصین و پی گیری های منظم توصیه می گردد.

در مواردی که خون ریزی قاعدگی شدید یا نامنظم باشد؛ لخته ی خون دیده می گردد که احتیاج به آنالیز به وسیله پزشک دارد.

در خون ریزی های قاعدگی، توجه به فاصله ی چرخه ها و طول دوره ی آن اهمیت فراوانی دارد.

خون ریزی بین 3 تا 7 روز طول می کشد و فاصله ی چرخه ها بین 21 تا 45 روز می باشد.

منبع مقاله :

همتی گرکانی، ساحل؛ (1389) اختلالات قبل از قاعدگی، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون

به "ترشح هورمون ها از تخمدان ها در هنگام بلوغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترشح هورمون ها از تخمدان ها در هنگام بلوغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید