بحران آب در تهران جدی است

به گزارش وبلاگ فروش، آمار و ارقام منابع آبی استان تهران گویای وجود یک بحران جدی است؛ بحرانی که به گفته کارشناسان اگر امروز به فکر آن نباشیم به یک چالش اساسی در سال های آینده تبدیل می گردد که دیگر راهکار ای برای آن نخواهد بود.

بحران آب در تهران جدی است

به گزارش ایسنا، کارنامه سال آبی 1400 - 1399 درحالی بسته شد که اندازه بارش های کشور در مقایسه با میانه بلند مدت با کاهش 37 درصدی روبرو بوده و همین امر در حوزه عملکرد استان تهران و حوضه آبریز سد های پنجگانه تهران هم مشهود بوده و ورودی آب به مخازن سد های تهران را هم تحت تأثیر قرار داده است.

مقایسه اندازه بارش ها در حوزه عملکرد استان بیانگر کاهش 34 درصدی نزولات جوی سال آبی 1400 - 1399 نسبت به 461 میلی متر بارش سال آبی 1399 - 1398 است، همین امر با توجه به عدم بارش برف و نبود پوشش برفی مناسب در حوضه آبریز سد های تأمین کننده آب شرب کلان شهر های تهران و کرج در زمستان سال گذشته و عدم بارش در فروردین ماه امسال (ثبت تنها 2.3 میلی متر بارش در فروردین ماه سال 1400 به اسم کم بارش ترین فروردین ماه دوره آماری 52 ساله) موجب شد اندک برف موجود در حوضه آبریز سد ها هم به تدریج ذوب شده و شاهد رواناب و سیلاب های ناشی از ذوب برف نباشیم و اندازه ورودی آب به مخازن سد های پنج گانه تهران را با کاهش 40 درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو ساخت.

کسری 314 میلیون مترمکعبی سد های تهران نسبت به سال گذشته

علاوه بر این، طبق اعلام یوسف رضاپور - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران - اکنون در آستانه فصل پاییز و آغاز سال آبی تازه، متأسفانه با 503 میلیون متر مکعب ذخیره آبی و کسری 314 میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته وارد سال آبی 1400 - 1401 می شویم، حجم ذخیره آبی در مخازن سد های امیرکبیر و طالقان در سامانه غرب 326 میلیون متر مکعب بوده و در مقایسه با مخزن نرمال انتهای شهریور کمبود 136 میلیون متر مکعبی و در سامانه شرق سد های لتیان، لار و ماملو با حجم ذخیره 176 میلیون متر مکعبی کاهش 232 میلیون متر مکعبی نسبت به مخزن نرمال انتهای شهریور روبرو شده اند.

به گفته وی، با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های کمتر از نرمال در مهر و آبان ماه و افزایش نیم تا دو درجه ای دما در مقایسه با آمار بلندمدت در فصل پاییز امسال، درصورت تداوم خشکسالی حاکم در کشور و حوضه آبریز سد های تحت پوشش و فرایند نزولی آب ورودی به مخازن سد های تحت پوشش، سال سختی را به لحاظ تأمین مطمئن و پایدار آب رقم زده و شرایط تأمین آب شرب به خصوص در سامانه شرق را با چالش جدی روبرو خواهد نمود.

هر تهرانی به طور میانه 240 لیتر در شبانه روز آب مصرف می نماید

این گفته ها در حالی است که اندازه مصرف آب در تهران عدد بسیار بالایی است طبق اعلام مسئولان، هر تهرانی به طور میانه 240 لیتر در شبانه روز آب مصرف می نماید؛ در حالی که میانه کشوری این عدد 200 لیتر بوده است، بعلاوه هم اکنون سرانه مصرف آب برای هر نفر در کشور حدود 1600 مترمکعب بوده است؛ در حالی که این عدد برای تهرانی ها تنها 350 مترمکعب بوده و همین مسئله موجب شده است سرانه آب در تهران حدود یک پنجم میانه کشور باشد.

طی دو سال گذشته تهران به اسم پرمصرف ترین شهر کشور در حوزه آب شناخته شد با این تفاوت که دیگر خبری از ترسالی نبود و خشکسالی روی خود را به مرکز نشان داد آنطور که محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران - گفته اندازه مصرف نسبت به سال قبل در حد دو تا سه درصد افزایش یافته و یکی از نقاط امیدواری ما این است که بیش از این اندازه افزایش مصرف نداشته باشیم. البته باید گفت که از اسفند سال 1398 به علت شیوع بیماری کرونا افزایش مصرف شهر تهران سیر صعودی بالایی پیدا کرد.

به گفته وی، قبل از شیوع این ویروس عمدتا در اول خرداد این اندازه مصرف وجود داشت، اما از ابتدای سال 1398 تا کنون هیچ روزی اندازه مصرف کمتر از سه میلیون نبوده و به طور کلی حدود 10 تا 15 درصد مصرف آب شرب در تهران به علت ویروس کرونا افزایش یافته است.

50 درصد مشترکان کمتر از نرمال و یا حدود نرمال مصرف آب دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه در شهر تهران حدود 50 یا 60 درصد مشترکان کمتر از نرمال و یا حدود نرمال مصرف آب دارند که عددی حدود 14 تا 15 مترمکعب می گردد، گفت: حدود 30 درصد مشترکان کمی بیش از الگو مصرف دارند و 20 درصد مشترکان جز مشترکان پرمصرف هستند و حدود پنج درصد هم فوق العاده مصرف بالایی دارند.

اوضاع منابع آبی تهران چندان مطلوب نیست

شرایط آبی استان تهران مطلوب نبوده و با توجه به اینکه دیگر خبری از ترسالی نیست کارشناسان اوضاع را بحرانی تلقی کردند، آنطور که داریوش مختاری کارشناس ارشد حوزه منابع آبی گفته است اگر راه چاره ای برای موضوع آب اندیشیده نگردد کلان شهر تهران با مسائل جدی روبرو می گردد.

وی با بیان اینکه آنطور که باید به موضوع اقتصاد آب در کشور توجه نشده است: گفت: بیماری اقتصاد آب دامن گیر کشور خواهد شد، تا زمانی که ارزش واقعی آب شناخته نگردد به موضوع مدیریت مصرف هم آنطور که باید توجه نمی گردد، لذا باید این دو موضوع همسو بایکدیگر سیاستگذاری شوند.

این کارشناس ارشد حوزه منابع آبی با بیان اینکه اندازه مصرف آب در تهران فاجعه است و باید به این مساله توجه گردد، گفت: اگر به این مساله توجه نگردد با یک خشکسالی بزرگ روبرو خواهیم شد و دیگر نمی توانیم این موضوع را کنترل کنیم، دامنه خطر و نگرانی از سال 1393 که در مورد اندازه مصرف آب در تهران هشدار داده می شد بسیار بزرگ تر شده است و این مساله خالی شدن سکنه از کلان شهر ها را در پی دارد، لذا می بایست از هم اکنون برای آن فکر چاره بود.

مختاری با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت مصرف و اصلاح اقتصاد آب، گفت: اگر روش های کاهش مصرف آب از 10 سال پیش به طور جدی تری پیگیری می شد اکنون شرایط این چنین نبود و باید دانست که اگر اکنون هم راه چاره ها را بازبینی و اجرا کنیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه آب میراث آیندگان است و همه ما نسبت به حفظ آن وظیفه داریم، اظهار کرد: حفظ این مایه حیاتی جز با اصلاح اقتصاد آب و ایجاد فرهنگسازی اتفاق نمی افتد و ضروری است به این مهم توجه ویژه ای گردد تا در آینده با چالش های جدی روبرو نشویم.

منبع: فرارو

به "بحران آب در تهران جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران آب در تهران جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید