اینجا یکی از مکان های اسطوره ای ایران است، بلاغ حک؛ چشمه ای که کیخسرو در آن تن شست

به گزارش وبلاگ فروش، شازند در استان مرکزی به شهر هزارچشمه معروف است؛ در فصل بهار به علت آب شدن برف هایی که از زمستان به جای مانده اند این چشمه ها از همواره پرآب ترند.

اینجا یکی از مکان های اسطوره ای ایران است، بلاغ حک؛ چشمه ای که کیخسرو در آن تن شست

به گزارش همشهری آنلاین، بهار که از راه می رسد آبشار ها و چشمه ها پرآب تر از هر زمانی می شوند؛ بنابراین می توان بهار را فصل گردشگری آبی هم نامید.

از گردشگری به عنوان صنعت نام برده می گردد و بسیاری از کشور ها بخشی از توسعه اقتصاد خود را به گردشگری وابسته می دانند. در این میان گردشگری آبی نیز از اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا این حوزه می تواند درآمدزایی به همراه داشته باشد. اما آنچنان که باید به این بخش توجه نشده است.

گواه این موضوع نیز بی توجهی و نبود زیرساخت های گردشگری آبی در بسیاری از استان هایی است که این ظرفیت را دارند. به عنوان نمونه، استان مرکزی با وجود صنعتی بودن این امکان را در شازند دارد و در 33 کیلومتری جنوب غربی اراک واقع است؛ اما حتی باوجود تبلیغات فضا های مجازی کمتر می بینیم که به این استان سفر و به جاذبه های گردشگری آن چنان که باید اشاره نمایند.

آب و هوای شازند سرد و کوهستانی است و سردترین نقطه استان مرکزی محسوب می گردد. بارندگی فراوان در این شهر و روستاهایش سبب شده که چشمه های این شهر پرآب باشند.

طبق گفته ها و روایت های مختلف علت نامگذاری این شهر به شازند به علت وجود کوهی است که کیخسرو با همراهان خود در آن کوه مخفی شده بود. از این رو این کوه را کوه زنده یا شاه زند نامیده اند. همراهان وی نیز معروف ترین پهلوانان ایرانی با نام طوس، گیو، فریبرز، بیژن، گستهم و نیو بودند که در این سفر کیخسرو را همراهی کردند.

تعداد چشمه های شازند آنقدر زیاد است که بی شک آن را می توان شهر هزار چشمه نامید.

چشمه عمارت جاری بر دامنه کوه برآفتاب، چشمه عباس آباد، چشمه بلاغ حک در 7 کیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی کوه راسبند در کنار کوه بلاغ، چشمه بی نظیر اسکان در فاصله 19 کیلومتری شمال غرب شهر شازند در دامنه کوه لجور در نزدیکی روستای اسکان، چشمه عنبرته در جنوب شرق دشت شازند در دامنه شمالی کوه چال خاتون و در کنار روستای عنبرته، چشمه قاقان در گردنه قاقان، چشمه پنجه علی در شمال غرب شازند در مسیر جاده اصلی اراک - بروجرد در دامنه کوه پنجه علی و نزدیکی کوه قازک، چشمه دو خواهران در شرق دشت آستانه در دامنه جنوب غربی رشته کوه راسوند از مهم ترین چشمه های شازند هستند.

چشمه عباس آباد

چشمه بلاغ حک

اما چشمه بلاغ که در 7 کیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی کوه راسوند و در مجاورت کوه بلاغ قرار گرفته است، از مکان های اسطوره ای ایران است. زیرا به چشمه کیخسرو نیز شناخته شده است.

کیخسرو فرزند سیاوش و فرنگیس، یکی از شخصیت های اسطوره ای کتاب شاهنامه فردوسی که 60 سال پادشاهی نموده بود، در نهایت از تخت سلطنت کناره گری کرد و به کوه ها برای عبادت و راز و احتیاج پناه برد.

تصور کنید کیخسرو تن خود را در چشمه بلاغ حک شست و یک شبانه روز را در آنجا سر کرد، در آن شب کیخسرو به یاران خود گفت: فردا صبح کسی مرا نخواهد دید و شما هم اینجا نمانید؛ زیرا که برف خواهد بارید و شما دچار خواهید شد.

همراهان کیخسرو وقتی بیدار شدند، دیگر شاه خود را ندیدند، زیرا کیخسرو ابتدا به غاری رفت و سپس در سپیده دم برای همواره ناپدید شد. همراهانش نیز وقتی دوباره به چشمه برگشتند گرفتار برف نابهنگام شدند و زنده نماندند.

اگر شما هم دلتان می خواهد پا در مکانی بگذارید که کیخسرو به آنجا پا گذاشت، سری به چشمه بلاغ حک بزنید. چشمه ای که این روز ها از آب آن برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می گردد. مکان چشمه نیز بسیار سرسبز و دیدنی است.

چشمه بلاغ حک

منبع: فرارو

به "اینجا یکی از مکان های اسطوره ای ایران است، بلاغ حک؛ چشمه ای که کیخسرو در آن تن شست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا یکی از مکان های اسطوره ای ایران است، بلاغ حک؛ چشمه ای که کیخسرو در آن تن شست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید