می دانستید بین آنچه می خرید و سلامتی شما ارتباط وجود دارد؟ ، هنگام خرید خوش بو کننده های بدن، لوازم آرایشی، کفش، مبل و... حتما این نکات را رعایت کنید

به گزارش وبلاگ فروش، خرید کردن در هر موقعیتی، برای برخی از افراد یک لذت است و برای برخی دیگر تنها یک احتیاج. جزء هر دسته از این افراد که باشید فرقی نمی کند.

می دانستید بین آنچه می خرید و سلامتی شما ارتباط وجود دارد؟ ، هنگام خرید خوش بو کننده های بدن، لوازم آرایشی، کفش، مبل و... حتما این نکات را رعایت کنید

به گزارش وبلاگ فروش، بسیاری از کالاهایی که شما می خرید می توانند به نوعی بر سلامت و بهداشت شما اثر بگذارند. تصمیم گرفته ایم با ارائه ویژگی های یک خرید خوب، به شما یاری کینم که اگر می خواهید وسایل شخصی یا فرنیچر خانه را نو کنید، چه نکاتی را در نظر بگیرید.

بوی خوش

اسپری ها و مام رولت های ضدعرق و خوشبونماینده بدن هم از لوازمی هستند که همه ما که در تمام طول سال به آنها احتیاج داریم. اما می دانید هر کدام از اسپری ها و مام ها چه خصوصیاتی دارند و کدام یک برای مصرف شما مناسب هستند؟ شاید دانستن چند نکته درباره این کالاهای بهداشتی، به شما یاری کند که در سال تازه هیچ اسپری یا مامی نخرید که بعد از خریدن آن پشیمان شوید.

بهتر است اول بدانید بدن چرا عرق می نماید و بوی بد عرق از کجا می آید. تعریق از پوست در واقع راهی برای خنک کردن بدن است. ترشحات غده های فراورینماینده عرق خودبه خود بدون بو هستند اما باکتری هایی که روی سطح پوست زندگی می نمایند و در نقاط مرطوب و گرمی که عرق ترشح می گردد به فراوانی وجود دارند، چربی های موجود در این ترشحات را تجزیه نموده و به مواد بدبویی تبدیل می نمایند. اما برای از بین بردن بوی بد عرق، از چه محصولاتی می توان استفاده کرد؟ محصولات ضدعرق به دو دسته تقسیم می شوند؛ محصولاتی که به نام آنتی پرسپیرانت شناخته می شوند و معمولا حاوی آلومینیوم هستند و با مسدود کردن غدد عرق، جلوی ترشح عرق را می گیرند و محصولات دیگری که به نام دئودورانت شناخته می شوند و با از بین بردن باکتری هایی که روی سطح پوست زندگی می نمایند، جلوی فراوری مواد بدبو و بویناک شدن عرق را می گیرند.

محصولات دسته نخست، اثرگذاری بیشتری دارند اما عده ای معتقد هستند آنتی پرسپیرانت ها می توانند باعث ابتلا به سرطان شوند. البته بیشتر محصولات موجود در ایران در دسته دوم (دئودورانت ها)، قرار می گیرند. برای تهیه یک اسپری یا مام رولت ضدعرق مناسب، مهمترین چیزی که باید بدانید این است که هرکدام چه خصوصیاتی دارند و کدام یک برای استفاده شما مناسب هستند. یکی از ویژگی های اسپری ها و مام ها که گاهی اوقات خریدار را بعد از استفاده غافلگیر می نماید، باقی ماندن یک رد سفیدرنگ از اسپری بر بدن و لباس است.

برای اینکه خرید موفقی داشته باشید از قلم نیاندازید اسپری هایی که کلمه dry یا cotton روی آنها نوشته شده است به اصطلاح پودری هستند و بعد از استفاده، پوست یا لباس را سفیدرنگ می نمایند اما اگر در پی اسپری می شد که اثری از آن بر بدن یا لباس باقی نماند دقت کنید که کلمه invisible را روی آن بخوانید.

اسپری هایی که عبارت cool روی آنها نوشته شده است اثر خنک نماینده دارند و آنهایی که عبارت sport را دارند، بوی تندتری داشته و مناسب مصرف ورزشکاران هستند.

اگر می خواهید اسپری یا مامی تهیه کنید که اثر آن برای مدت طولانی تر باقی بماند بهتر است از محصولاتی که عبارت 24h روی آنها نوشته شده بهره ببرید و اگر پوست حساسی دارید، مصرف محصولاتی که روی آنها عبارت sensitive نوشته شده است برای پوست شما مناسب تر است.

خریدلوازم آرایشی سالم

آمارهایی وجود دارد که می گویند کشور ما یکی از بزرگترین مصرف نمایندگان لوازم آرایشی در دنیا است و مشاهداتی که می گویند آمار خرید این اقلام افزایش قابل توجهی پیدا نموده است. بالاخره سال نویی در پیش است و دید و بازدیدهایی و کسی نیست که دوست نداشته باشد زیبا به نظر برسد. اما از آنجا که خریدن چند قلم لوازم آرایشی، کار پیش پاافتاده ای نیست و درست مثل خریدن وسایل بزرگتر و گرانقیمت تر به دقت و آنالیز احتیاج دارد؛ شاید بد نباشد قبل از رفتن به بازار چند نکته را درباره آداب خریدن لوازم آرایشی بدانید.

در برابر مقرون به صرفهی، وسوسه نشوید

بعید است کسی پیدا، بگردد که به مقرون به صرفه خریدن علاقه ای نداشته باشد. همه آنهایی که برای خرید به بازار می روند دنبال پیدا کردن اجناس مقرون به صرفهتر هستند و چشم هایشان با تماشا قیمت های پایین، برق می زند. اما واقعیت این است که مقرون به صرفه خریدن همیشه هم یک موفقیت بزرگ محسوب نمی گردد، به خصوص اگر بخشی از سلامتی مان را هم برای خرید یک جنس خرج کنیم. احتمالا تابه حال بارها انواع لوازم آرایشی را با ظاهر قابل قبول، قیمت مناسب اما اسامی ناآشنا، در بساط دستفروش های کنار خیابان یا حتی مغازه ها دیده اید و به خودتان گفته اید: چه اشکالی دارد اگر یک مداد چشم 500 تومانی بخرم؟ جواب این است که خیلی اشکال ها!

از آنجایی که هیچ مقرون به صرفهی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت، اطمینان داشته باشید که لوازم آرایشی مقرون به صرفه قیمت از مواد بی کیفیت و حتی گاهی خطرناک برای سلامتی، در شرایطی غیراستاندارد و به وسیله افراد غیرمتخصص تهیه شده اند.

برای مثال از قیمت یک مداد چشم 500 تومانی، سود فروشنده، چند دلال، واردنماینده و فراورینماینده را کم کنید تا ببینید قیمت تمام شده آن چقدر بوده است و بعد خودتان حدس بزنید مواد اولیه ای که برای فراوری آن مداد به کار رفته، تا چه میزان سالم و قابل اعتماد بوده اند! پس، خرید لوازم آرایشی مقرون به صرفه قیمت و غیراستاندارد ممنوع.

دقت کنید

سعی کنید اقلام مورداحتیاج خودتان را از بین مارک های شناخته شده انتخاب کنید. اما از قلم نیاندازید بازار لوازم آرایشی، همیشه پر است از محصولات بی کیفیت تقلبی؛ بنابراین با چک کردن برچسب حاوی شماره پروانه بهداشتی صادر شده به وسیله وزارت بهداشت، تاریخ فراوری و انقضای کالا و نام شرکت فراورینماینده و واردنماینده، از اصل بودن لوازم آرایشی مطمئن شوید.

تنوع کمتر؛ سلامتی بیشتر

هرچه تنوع لوازم آرایشی که می خرید بیشتر باشد، از طرفی، احتمال سپری شدن تاریخ انقضای آنها قبل از تمام شدنشان بیشتر خواهد بود و از طرف دیگر به احتمال زیاد مجموع آن لوازم را با قیمت پایین تر خریداری نموده اید. بنابراین سعی کنید لوازم آرایشی را با اسامی معتبرتر، قیمت بالاتر و تنوع کمتر تهیه کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد.

مبل راحت ونشستن صحیح

مبل های خانه قدیمی و کهنه شده اند؟ می خواهید آنها را تعویض کنید تا مبل های زیبا و راحت تری داشته باشید؟ نکات زیر را همگام خرید مبل در نظر بگیرید:

ارتفاع پشت مبل یا صندلی

ارتفاع مبل یا صندلی باید تا زیر زاویه تحتانی استخوان کتف باشد. اگر این ارتفاع بیشتر باشد باعث می گردد سر و گردن به جلو هل داده گردد و به مرور زمان موجب درد در این نواحی می گردد. زیاد بودن ارتفاع مبل بعلاوه باعث می گردد که کف پا کاملا روی زمین قرار نگیرد در نتیجه عضلات پشت ساق پا دچار گرفتگی مداوم و درد می گردد و پا ورم می نماید. ضمناً پشتی مبل نسبت به خط قائم باید 25 تا 30 درجه رو به عقب زاویه داشته باشد.

دسته مبل

بهتر است مبل دسته داشته باشد. ارتفاع دسته مبل باید به گونه ای باشد که هر کسی که صاف می نشیند و قوس کمرش را با کوسن یا بالشتک پر می نماید وقتی بازویش را کنار بدن می گذارد و آرنج خود را 90 درجه خم می نماید، ساعدش روی دسته صندلی قرار بگیرد. چنانچه ارتفاع دسته مبل درست نباشد کل ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت تکرار به تدریج باعث ایجاد درد می گردد.

کوسن ها:

کوسن ها (یا بالشتک ها) که حمایت نماینده ناحیه کمر محسوب می شوند باید 30 سانتی متر پهنا و هفت و نیم تا 10 سانتی متر قطر داشته باشند محل قرار گرفتن این حمایت نماینده ها در ناحیه ای است که کمربند شلوار قرار می گیرد.

نشیمنگاه مبل:

طول نشیمنگاه یعنی از سطح لبه مبل که پشت زاویه زانو قرار می گیرد تا انتهای کمر یا باسن. عمق و پهنای نشیمنگاه باید حدود 40 سانتی متر باشد و نباید زاویه ای با افق داشته باشد. این سطح نباید به پشت زانوی افراد فشار بیاورد. لبه کفی مبل، باید پنج سانتی متر از پشت زانو فاصله داشته باشد.

نرم یا سفت بودن نشیمنگاه:

کفی مبل اگر خیلی نرم باشد وقتی شخص روی آن می نشیند فرورفتگی یا گودی ایجاد می نماید که موجب درد در ناحیه کمر یا لگن می گردد و اگر خیلی سفت باشد موجب فشار بر استخوان هایی که فشار وزن روی آنهاست می گردد. قوس زیاد کفه مبل یا نرم بودن بیش از میزان تشک کف آن، باعث فرورفتگی بیش از حد بدن در مبل می گردد و در نتیجه فرد در ناحیه ران احساس درد می نماید. اما حتی اگر یک مبل همه ویژگی های بالا را داشته باشد، نحوه نشستن اشخاص و استفاده صحیح از آن اهمیت زیادی دارد.

نحوه نشستن

توصیه می گردد همیشه وقتی روی مبل یا صندلی می نشینید پاهایتان روی زمین قرار بگیرد. زاویه زانو یعنی زاویه بین ساق و ران، حالت 90 درجه داشته باشد و زاویه ای که مفصل ران با تنه می سازد نیز باید 90 درجه باشد. قوس کمر نیز لازم است با حمایت نماینده ها، یعنی کوسن یا بالشتک های کوچک مبل پر گردد.

روی مبل لم ندهید

لم دادن به حالتی که روی لبه مبل بنشینیم و خودمان را روی مبل به اصطلاح ول کنیم توصیه نمی گردد در این حالت گردن و سر به سمت جلو هل داده می شوند و اگر این کار ادامه پیدا کند درد به تدریج در قاعده گردن و ناحیه کمر ایجاد می گردد و روی دیسک فشار وارد می گردد.

دراز کشیدن و گذاشتن سر روی دسته مبل ممنوع

دراز کشیدن روی مبل یا کاناپه به گونه ای که سر روی دسته مبل یا کاناپه باشد هرگز توصیه نمی گردد. اگر این کار به طور دائم انجام گردد به تدریج موجب بیرون زدگی دیسک گردن و آسیب آن می گردد.

نشستن طولانی مدت روی مبل صحیح نیست:

بیشتر از 40 دقیقه نشستن ثابت روی مبل برای افراد سالم و بیش از 20 دقیقه نشستن روی مبل برای بیماران مضر است بنابراین لازم است هر دو گروه به ترتیب هر 40 دقیقه و هر 20 دقیقه یک بار 2 یا 3 دقیقه بلند شوند، راه بروند و حرکت نمایند.

راحتی درصندلی

ممکن است تصمیم بگیرید میز و صندلی های ناهارخوری خانه را نو کنید. اگر می خواهید صندلی های راحتی داشته باشید، به موارد زیر توجه کنید. هنگامی که به پشتی صندلی تکیه می دهیم لبه صندلی باید با پشت زانو سه انگشت فاصله داشته باشد. لبه صندلی نیز باید مدور باشد چراکه در صورت تیز بودن ممکن است به عروق و اعصابی که از پشت پا عبور می نمایند، فشار وارد کند.

عرض صندلی باید به میزان ای باشد که بر لگن فشار وارد نکند. در صورتی که صندلی بیش از حد عریض باشد، به خصوص در خصوص بچه ها، فشار زیادی را به ستون فقرات وارد می نماید که می تواند باعث دردهای کمر و پشت گردد.

ناحیه پایین پشتی صندلی باید فضای کافی برای باسن داشته باشد. برترین حالت این است که پشتی صندلی تا حد شانه باشد، عرض آن به میزان عرض کمر بوده و برجستگی پایین آن بتواند قوس کمر را حمایت کند.

محل نشستن صندلی هم اگر زیاد نرم باشد و بدن داخل آن فرو رود، ممکن است باعث به هم خوردن قوس های کمر گردد و اگر بیش از حد سفت باشد، فرد احساس ناراحتی می نماید.

افراد مبتلا به درگیری مفاصل و سالمندان بهتر است از صندلی های کوتاه استفاده ننمایند. ارتفاع صندلی مناسب سالمندان، حدود 40 یا 35 سانتی متر است. صندلی آنان باید دسته دار باشد و دسته صندلی تا محل نشستن حدود 18 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. بعلاوه دسته صندلی باید 5 سانتی متر جلوتر از پایه آن قرار گیرد تا هنگام بلند شدن بتوان آن را به راحتی در دست گرفت.

به چشم هایتان رحم کنید

این روزها بازار پر است از انواع و اقسام تلویزیون ها با صفحه های مختلف؛ از LCD ها گرفته تا LDE ها و مانیتورهای سه بعدی. خریدن تلویزیون هایی که صفحات بزرگتری داشته باشند نیز به یکی از مدهای روز تبدیل شده به گونه ای که ممکن است وارد خانه های زیادی شوید که در نشیمن های کوچک آنها، LCD هایی با مانیتورهای بزرگ، قرار گرفته اند. اما در هنگام خرید یک تلویزیون باید نکته مهمی را در نظر بگیربد؛ بر اساس تحقیقات انجمن بینایی سنجی کانادا، فاصله مناسب برای چشم دوختن به جعبه جادویی، 4 تا 5 برابر عرض آن است (با توجه به اینکه LCD ها به صورتی افقی طراحی می شوند، منظور از عرض، لبه بالا یا پایین آن است) برای مثال هنگام تماشای یک تلویزیون 20 اینچی، رعایت فاصله 3 متری کافی است اما برای تماشای تلویزیون هایی به میزان 36 تا 42 اینچ، باید در فاصله 4 تا 6 متری آن بنشینید. یک معیار دیگر برای تشخیص فاصله مناسب این است که نوشته های موجود در صفحه تلویزیون را بتوانید به راحتی بخوانید.

در صورتی که این فاصله را رعایت نکنید به علت کوشش بیشتری که چشم ها باید برای درک تصاویر داشته باشند، دچار خستگی می شوند. ضمناً وقتی ما به صورت متمرکز به یک نقطه نگاه می کنیم، به تعداد کمتری از حالت معمول پلک می زنیم. پلک زدن برای فعالیت مناسب اشک چشم، لازم است و وقتی از تعداد آن کاسته می گردد، چشم احساس خستگی می نماید. خستگی چشم به ویژه در هنگام تماشای تصاویر متحرک، افزایش می یابد. بعلاوه کسانی که خطای انکساری (نزدیک بینی یا دوربینی) اصلاح نشده یا درست اصلاح نشده داشته باشند، این علائم را افزون تر احساس می نمایند. به صورت خلاصه می توان گفت باید میزان تلویزیون را متناسب میزان اتاق نشیمن انتخاب کنید تا بتوانید در هنگام تماشای آن در فاصله مناسب بنشینید.

نور اتاق نیز در هنگام تماشای تلویزیون باید تنظیم گردد به گونه ای که خیلی روشن یا خیلی تاریک نباشد. در هر دو صورت شرایط مردمک ممکن است تحت تاثیر نور محیط گشادتر یا تنگ تر گردد و خستگی بیشتری در چشم ها ایجاد کند.

حال اگر هر کدام از شرایط بالا، فاصله مناسب و نور کافی را به هر علت رعایت نکردید حداقل به قانون 20×20×20 عمل کنید؛ یعنی به ازای هر 20 دقیقه فعالیت چشمی، به مدت 20 ثانیه به یک نقطه که در فاصله 20 فوتی (شش متری)، واقع شده است نگاه کنید. در خاتمه به این نکته اشاره می کنم که یک سوء برداشت نزد عموم در خصوص تلویزیون وجود دارد که تصور می نمایند اشعه های آسیب زایی از آن ساطع می گردد که اینگونه نیست.

خریداران لباس تاناکورا بخوانند

فروش لباس های تاناکورا [یا همان دسته دوم]، در بسیاری از شهرهای بزرگ رونق زیادی دارد و برخی از مردم به دلایل گوناگون ترجیح می دهند از این لباس ها استفاده نمایند. مسائل مالی یا تمایل به خرید لباس های مارکدار مقرون به صرفه قیمت (هر چند تاناکورا) از دلایل عمده گرایش مردم به خرید این لباس هاست.

این در حالی است که خرید اینگونه لباس ها، بیماری ها و مسائلی را برای مصرف نماینده ها به همراه دارد؛ مسائلی مانند ابتلا به حساسیت های پوستی، خارش، قارچ، شپش، انگل، عفونت ها و حتی بیماری گال. گاهی علائم این بیماری ها چند هفته بعد از ابتلا بروز می نماید و باید توجه داشت که اگر فرد باوجود استفاده از این لباس ها تا به امروز مسئله ای برایش ایجاد نشده است، به معنی مصونیت او نخواهد بود و خطر همیشه در کمین است؛ چرا که ویروس بسیاری از این بیماری ها، بعد از مدتی طولانی خود را نشان می دهند. بعلاوه علائم بیماری های عفونی ای که به علت استفاده از لباس های تاناکورا ایجاد شده، با توجه به نوع بیماری استفاده نماینده قبلی، فرق دارد.

اگرچه هیچ گاه نمی توان استفاده از لباس های تاناکورا را به هیچ فردی توصیه کرد اما واقعیت این است که این لباس ها مشتریان خاص خودشان را دارند و برخی مردم از این لباس ها استفاده می نمایند. بنابراین به این افراد توصیه می گردد برای کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری ها حتما لباس ها را قبل از پوشیدن با درجه بالا مورد شست وشو قرار دهند و چه بهتر که پس از شست وشو، لباس را بجوشانند تا تمامی میکروب ها از بین بروند و از نظر پزشکی مسئله ای نداشته باشد.

بعلاوه خشکشویی ها، به علت شست وشوی دقیق و دارا بودن مواد شوینده و ضدعفونی، تا حدود زیادی میکروب های ناشی از بیماری فرد استفاده نماینده پیشین را از بین می برد. مصرف نماینده های لباس های تاناکورا نباید تنها به اتو کشیدن لباس ها اکتفا نمایند چرا که با این روش، میکروب های لباس از بین نمی رود.

ویژگی های یک کفش خوب

این روزها که حسابی بازار خرید داغ است، کفش هم در سبد خرید بسیاری از خانواده ها واقع شده است. مشکل اینجاست که کفش های موجود در بازار گاه خیلی هم مناسب نیستند و بسیاری از آنها برای سلامت ما مناسب نیستند.

کفش های پنجه باریک که البته در میان خانم ها هواداران زیادی دارد، از جمله کفش های نامناسب هستند. این کفش ها باعث می گردد انگشت شست پا به سمت داخل کج شده و انگشت کوچک برجسته گردد. صندل ها هم گزینه های خوبی نیستند.

بهتر است به ویژه افراد در حال رشد از کفش های ساقدار استفاده نمایند. بعلاوه توصیه می گردد کفش هایی را که کف سفت و محکمی دارند، خریداری نکنید چون این کفش ها امکان حرکت و فعالیت طبیعی را از عضلاتی که عامل ایجاد قوس هاس داخلی و خارجی کف پا هستند می گیرند و در دراز مدت می توانند منجر به کاهش قوس کف پا و حتی صافی کف پا شوند.

پاشنه کفش نباید خیلی بلند یا خیلی تخت باشد. بهتر است از کفش هایی با پاشنه بیش از سه تا پنج سانتی متر استفاده نکنید چرا که پاشنه خیلی بلند کفش باعث می گردد سطح اتکا پای شما کم شده و پای شما پیچ بخورد. کفش های خیلی تخت هم احتمال ابتلا به خارپاشنه پا را افزایش می دهد. گفتنی است، کفش های پاشنه داری که پاشنه آنها یکپارچه است گزینه های مناسبی هستند.

کفش های تنگ یا گشاد هم اصلا مناسب نیستند و به هیچ وجه نباید به امید این که یک کفش تنگ در آینده به قول معروف جا باز می نماید، از آن استفاده کرد. باید توجه داشته باشید که کفش های گشاد باعث وارد شدن فشار به مفاصل مچ پا، زانو و کمر می گردد.

لباس خودتان را انتخاب کنید

جنس لباس: انتخاب نوع و جنس لباس به نوع پوست افراد بستگی دارد. اگر پوست نرمال یا چربی دارید محدودیت خاصی برای انتخاب جنس لباس برای شما وجود ندارد اما اگر پوستتان خشک است یا پوست شما زمینه ابتلا به اگزما را دارد، بهتر است کمتر از لباس های تحریک نماینده مانند لباس های پشمی، کتانی و پلاستیکی بهره ببرید چرا که می توانند باعث تشدید اگزما و خشکی و خارش پوست شوند. در کل جنس هایی را بخرید که با آنها احساس خارش نداشته باشید.

لباس های تنگ: بهتر است از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید چرا که این لباس ها ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوستتان شوند و این امر، شما را در معرض تحریکات پوستی بیشتر و جوش های زیر پوستی قرار می دهد.

پرو لباس: مهمترین عارضه ای که ممکن است هنگام پرو لباس انسان را تهدید کند، انتقال و ابتلا به عفونت های قارچی و میکروبی است. برای پیشگیری از این امر باید تا جایی که می توانید از پرو لباس هایی که تماس زیادی با بدن دارند، از جمله لباس های تنگ خودداری کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "می دانستید بین آنچه می خرید و سلامتی شما ارتباط وجود دارد؟ ، هنگام خرید خوش بو کننده های بدن، لوازم آرایشی، کفش، مبل و... حتما این نکات را رعایت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می دانستید بین آنچه می خرید و سلامتی شما ارتباط وجود دارد؟ ، هنگام خرید خوش بو کننده های بدن، لوازم آرایشی، کفش، مبل و... حتما این نکات را رعایت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید