درمان بیماری التهابی به یاری طب سنتی

به گزارش وبلاگ فروش، یک متخصص طب سنتی گفت: بیماری روماتیسم ازجمله بیماری های التهابی است که افراد سرد مزاج بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

درمان بیماری التهابی به یاری طب سنتی

محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: بیماری های روماتیسمی یا روماتوئید آرتریت از جمله بیماری های است که علاوه بر درگیری مفاصل و استخوان ها گاهی دیگر اعضای بدن مانند چشم و کلیه و قلب و پوست را هم درگیر می نماید.

او اضافه نمود: بیماری های روماتیسمی عمدتا به دلیل واکنش های نابجای سیستم ایمنی بر علیه بعضی اعضای بدن بوده است و با تخریب و ایجاد واکنش های التهابی سلول ها و اعضای مختلف خصوصا مفاصل بروز می یابد که به طور کلی بیماری روماتیسم مفصلی در زنان شایع تر از مردان خواهد بود.

حاجی حیدری گفت: در طب سنتی ایران هر عضو به نسبت اعضای دیگر دارای مزاج خاص خود هستند که مزاج استخوان و غضروف و رباط ها سرد است در نتیجه این اعضا با توجه به سرد بودن مزاجشان واکنش بیشتری به سردی از خود نشان می دهند.

این متخصص طب سنتی توضیح داد: اصلاح سبک زندگی نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری ها و بخصوص بیماری های روماتیسمی دارد با توجه به اینکه بیماری روماتیسم مفاصل یک بیماری سرد در طب سنتی شناخته می گردد در نتیجه در سرد مزاجان و زنان شیوع بیشتری دارد.

او گفت: هر عاملی که باعث افزایش سردی و رطوبت بدن گردد مانند خواب زیاد، خواب روز،کم تحرکی، خوردن غذا سرد و هوای سرد می تواند باعث تشدید علائم بیماری می گردد.

او در مورد درمان این بیماری به یاری طب سنتی اعلام کرد:برای درمان روماتیسم باید از خوردن غذا های سرد مانند ماست دوغ و خیار و ترشی خصوصا همراه غذا پرهیز گردد. بعلاوه ضروری است لبنیات با مصلحات آن مانند نعنا و پونه مورد استفاده قرار گیرد.

حاجی حیدری گفت:بی تحرکی و کم تحرکی هم می تواند باعث تشدید علائم بیماری گردد بنابراین ورزش و تحرک کافی در درمان و پیشگیری نقش اساسی خواهد داشت. بعلاوه باید از خوابیدن زیاد خصوصا خواب روز و خوابیدن تا بعد از طلوع خورشید پرهیز گردد.

او اضافه نمود: در طب سنتی ایران برای درمان روماتیسم علاوه بر اصلاح سبک زندگی گیاهان دارویی به صورت خوراکی و موضعی کاربرد دارد. بعلاوه دارو های موضعی مانند روغن سیاه دانه و روغن بابونه که دارای مزاج گرم هستند روی مفاصل درگیر روزی 5 تا 10 بار ماساژ داده می گردد و یا از گیاهان دارویی مانند سیاه دانه عسل یا معجون دوسین که ترکیبی از سیاه دانه نیم کوب با سه برابر عسل مخلوط شده و روزی یک تا سه قاشق غذاخوری صبح ناشتا و در طول روز میل گردد.

این متخصص طب سنتی اعلام کرد: دمنوش بابونه هم با افزایش گرمی و اثر ضد التهابی در درمان وبهبود علائم بیماری روماتیسم مفید است.

او توضیح داد: افزایش غیر طبیعی خلط بلغم هم یکی از علل التهاب و ورم مفاصل خواهد بود که دفع بلغم اضافه و غیر طبیعی از بدن و خصوصا مفاصل با دارو های گیاهی خاص می تواند نقش مهمی در درمان بیماری های مفصلی و روماتیسمی داشته باشد.

حاجی حیدری متخصص طب سنتی توضیح داد: به طور کلی اصلاح سبک زندگی و اصلاح مزاج عام و عضوی و استفاده از گیاهان دارویی به صورت خوراکی و موضعی با توجه به شرایط بیمار نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری ها و خصوصا بیماری های روماتیسمی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "درمان بیماری التهابی به یاری طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بیماری التهابی به یاری طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید