دختری با زندگی متفاوت در ایران صد سال قبل

به گزارش وبلاگ فروش، لی لی بازیل آدم مشهوری نیست اما عکس های او تصویری از یک سبک زندگی متفاوت را در ایران صد سال قبل به ما نشان می دهند.

دختری با زندگی متفاوت در ایران صد سال قبل

وبلاگ فروش | ما چیز زیادی از داستان زندگی لی لی بازیل نمی دانیم، اما عکس هایی که از او به جا مانده، تصویری رویاگونه و احساس برانگیز از زندگی او را به ما نشان می دهند. لی لی بین صد تا هفتاد سال قبل از ما زندگی می نموده، اما تصویر زندگی و خاطرات او آنقدر امروزی است که انگار او دختری اهل همین زمان ما بوده و با ماشین زمان به گذشته سفر نموده است.

به گزارش وبلاگ فروش ؛ لی لی دختر یک خانوادۀ ارمنی ساکن تهران بود که 105 سال قبل (1296 شمسی) در دوران سلطنت احمدشاه قاجار به جهان آمد و در سال 1331 در سن 35 سالگی به علت بیماری نامعلومی از جهان رفت. خانوادۀ لی لی وابستگی سلطنتی نداشتند، اما به لحاظ سبک زندگی شان کاملا مد روز بودند. این چیزی است که ما از عکس های لی لی می فهمیم.

عکس ها و اسناد به جا مانده از لی لی بخشی از یک مجموعۀ خانوادگی است که آقای شاهین بازیل و همسرش آرسینه بازیل آن را گردآوری و حفظ نموده اند. شاهین بازیل برادرزادۀ لی لی بود که مرداد همین سال جاری از جهان رفت (آقای بازیل چهرۀ شناخته شده ای در عرصۀ فعالیت های سینمایی هم بود).

لی لی بازیل آدم مشهوری نیست و نامش با هیچ رخداد تاریخی خاصی پیوند نخورده است. اما آن چیزی که تماشای عکس ها و اسناد به جای مانده از او را مجذوب کننده می نماید، تفاوت شگفت انگیز زندگی او با هم نسلان خودش است. تصویری که ما از زندگی در ایران صد سال قبل در فکر داریم چیزی کاملا متفاوت از زندگی لی لی است. لی لی پیانو می نواخته، دوچرخه سواری و ماهیگیری می نموده، آلبوم عکس و دفترچۀ خاطرات داشته و رمان انگلیسی می خوانده است.

اما یک چیز دیگر هم هست که عکس های لی لی را احساس برانگیز و تاثیرگذار می نماید؛ این عکس ها روایتی از یک تراژدی هستند. زندگی لی لی در کودکی و نوجوانی بسیار شاد و پر جنب و جوش بود، اما در بیست و هفت سالگی با شکستی عاطفی همراه شد و بعد با مرگی زودرس به سرانجام رسید.

در اینجا منتخبی از عکس های مربوط به لی لی و همینطور تصاویری از دفترچۀ یادداشت ها و آلبوم شخصی او را ملاحظه خواهید کرد.

در بین همۀ این عکس ها، عکسی که لی لی را در بستر مرگ نشان می دهد، از همه عجیب تر و تاثیرگذارتر است؛ او در این تصویر از همواره زیباتر است، انگار یک شاهدخت افسانه ای است که به خوابی جادویی فرو رفته باشد.

تصاویری از کودکی لی لی

لی لی نوجوان در حال نواختن پیانو

لی لی و دوستان کلاس پیانو (نفر دوم از سمت چپ در ردیف نشسته روی صندلی)

تصدیق نامۀ فارغ التحصیلی از هنرستان موسیقی

تصاویری از دفترچۀ یادداشت ها و نقاشی های لی لی در نوجوانی (تاریخ یادداشت ها به حدود سال ها 1314 و 1315 شمسی مربوط است).

تصاویری از آلبوم شخصی لی لی که لحظات شاد زندگی او در آن ها ثبت شده.

لی لی در لباس عروسی (لی لی در بیست و چهار سالگی ازدواج کرد و سه سال بعد از همسرش جدا شد. بعد از جدایی، عکس بریده شده تا تصویر داماد در آن نباشد).

مجوز نصب رادیو برای لی لی از ادارۀ شهربانی (در ابتدای ورود رادیو به ایران، خرید و نصب آن احتیاج به مجوز داشت).

لی لی در بستر مرگ

منبع: فرادید

به "دختری با زندگی متفاوت در ایران صد سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختری با زندگی متفاوت در ایران صد سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید