جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 شهریور 99

به گزارش وبلاگ فروش، شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز چهارشنبه 12 شهریورماه کار خود را با کاهش 33 هزار و 800 واحدی آغاز کرد و نشان داد امروز هم مثل دیروز سهامداران قرار است با یک روز خونین در بازار سرمایه روبرو باشند. شاخص بورس در ابتدای معاملات و در لحظه نگارش این متن به محدوده یک میلیون و 650 هزار واحد رسیده و در نزدیکی حمایت 1.6 میلیونی قرار گرفته است. کاهش 33.8 هزار واحدی شاخص بورس معادل کاهش دو درصدی قیمت سهام شرکت ها است. بررسی ها نشان می دهد شاخص هم وزن 65 صدم درصد کاهش داشته و این یعنی شرکت های کوچک بازار شرایط بهتری نسبت به نماد های شاخص ساز دارند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 شهریور 99

500 نماد منفی در بازار امروز

به گزارش وبلاگ فروش، 317 نماد بورسی که امروز معاملات آن ها در بازار انجام می شود، 297 نماد در محدوده منفی قرار دارند و با کاهش قیمت سهام روبرو شده اند. همچنین از بین 256 نماد فرابورسی هم تعداد نماد های منفی به 201 نماد می رسد تا در مجموع تعداد نماد های قرمزرنگ بازار امروز به 498 نماد برسد. در ساعات اولیه معاملات امروز، هیچکدام از نماد های شاخص ساز به داد شاخص کل نرسیده اند و شاهد تاثیر منفی نماد های فارس، شستا، فولاد، فملی، شپنا، اخابر و وغدیر روی کاهش 33 هزار واحدی شاخص بورس در ابتدای معاملات هستیم. دو سوم ریزش شاخص امروز بر عهده همین شش نماد شاخص ساز است. چراکه آن ها در کنار هم حدود 22 هزار واحد تاثیر منفی روی شاخص گذاشته اند. اگر روی نقشه بازار به دنبال نماد های سبزرنگ بگردیم، تنها چشممان به جمال بکهنوج، فرآور و غشهداب روشن می شود. غشهدابی که دیروز با بازگشایی منفی 30 درصدی، یک سوم سرمایه سهامدارانش را از بین برد.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 12 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

صف فروش هزار میلیارد تومانی شستا در آغاز معاملات

نماد شستا در دوره پیشگشایش بازار امروز شاهد صف فروشی به حجم 230 میلیون سهم است که با توجه به قیمت سه هزار و 972 تومانی، ارزش این صف حدود 930 میلیارد تومان برآورد می شود. این مورد صف فروش شستا را به بزرگ ترین صف بازار امروز تبدیل کرده است. گروه صنعتی ملی مثل روز گذشته با صف فروش 540 میلیارد تومانی در رتبه دوم واقع شده است و شرکت سرمایه گذاری پارس آریان هم با صف فروش 530 میلیارد تومانی در جایگاه سوم است. فهرست طولانی ترین صف های فروش امروز به ترتیب با نماد هایی مثل وآیند، دی، ثشاهد، خودرو، خگستر، شپنا و خبهمن تکمیل می شود. صف فروش هر کدام از این نماد ها در دوره پیشگشایش بازار بین 380 تا 480 میلیارد تومان بود. حضور نماد های شاخص ساز در این فهرست نشان می دهد امروز روز خوبی برای سهامداران بورس نخواهد بود.

در طرف مقابل صف های طولانی فروش، فقط چند نماد محدود با صف خرید روبرو هستند. یکی از آن ها مثل یکی دو روز گذشته، بکهنوج است که ارزش صف خرید آن به حدود 115 میلیارد تومان می رسد. به جز بکهنوج، بقیه نماد های صف خرید امروز همان نماد های عرضه اولیه مثل امین، زملارد، بگلیلان، شاروم و ولپارس هستند.

شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت، مشمول فرآیند تعلیق!

وسخراج، نماد سرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت که وارد بورس شده و واحد های سرمایه گذاری آن قابل خرید و فروش هستند، مشمول فرآیند تعلیق شده است. در توضیحات این اتفاق، ارائه نکردن گزارش فعالیت دوره یک ماهه منتهی به مردادماه به عنوان عامل اضافه شدن این نماد به فهرست نماد های مشمول فرآیند تعلیق به چشم می خورد. شرکت های سرمایه گذاری باید ماهانه گزارش فعالیت خود را از طریق سامانه کدال به اطلاع همه سهامداران برسانند.

تکرار روز بد بورس با کاهش 53 هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات روز چهارشنبه 12 شهریورماه، نهایتا با کاهش 52 هزار و 905 واحدی حدود 3.14 درصد عقب نشینی کرد و به رقم یک میلیون و 631 هزار و 881 واحد رسید. از آنجایی که شاخص هم وزن امروز 1.45 درصد کاهش داشته، می توان گفت سهام شرکت های کوچک در شرایط این روز ها شرایط بهتری نسبت به شرکت ها بزرگ دارند. امروز اغلب نماد های شاخص ساز رنگ قرمز به خود دریافتد و حتی سهامداران فلزات اساسی و پالایشگاه ها هم روی خوش به خود ندیدند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز چهارشنبه 12 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

ارزش معاملات در کمترین حالت ممکن

کمتر کسی در بازار قرمزرنگ امروز جرعت خرید و فروش سهام داشت. اتفاقی که باعث شده ارزش معاملات امروز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. کار به جایی رسیده که گروه اوراق تامین اقتصادی امروز به عنوان پرمعامله ترین گروه بازار شناخته می شود و فلزات اساسی در رتبه دوم واقع شده است و جایگاه سوم در اختیار صندوق های سرمایه گذاری ETF است.

امروز معامله گران بورس تنها 5.6 میلیارد سهم در 773 هزار معامله به ارزش هفت هزار و 400 میلیارد تومان خرید و فروش کردند. با در نظر دریافت معاملات چهار هزار و 300 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات بازار سرمایه نهایتا به 11 هزار و 700 میلیارد تومان می رسد که تقریبا یک سوم ارزش معاملات دو روز گذشته است.

سهم هر نفر در عرضه اولیه بپیوند؛ 144 هزار تومان

دیروز پنج میلیون و 570 هزار و 981 نفر در عرضه اولیه شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس شرکت کردند و نهایتا در این عرضه به هر نفر 78 سهم اختصاص پیدا کرد که امروز به سبد دارایی ها اضافه می شود و از شنبه قابل معامله است. قیمت عرضه اولیه نماد بپیوند هزار و 850 تومان بوده و این یعنی سهم هر نفر از این عرضه اولیه تقریبا 144 هزار تومان محاسبه می شود.

شستا بازارگردان ندارد!

ارزش بازار شستا تا همین یک ماه پیش به بیش از 500 هزار میلیارد تومان رسیده بود و با ریزش شدید بازار سرمایه، نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان ارزش بزرگترین هولدینگ اقتصادی به باد رفته است. امروز در ادامه فرایند نزولی بازار، ارزش کل سهام شستا حدود 317 هزار میلیارد تومان بود. این اتفاق در پی کاهش شدید ارزش سهام این شرکت افتاده که از 20 مردادماه آغاز شده بود. حالا علاوه بر سهامدارانی که کلی ضرر کرده اند، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هم در حال از دست دادن ارزش خود است. نبود بازارگردان قدرتمند برای حمایت از این نماد باارزش موضوع اصلی گلایه سهامداران شستا است.

صف خرید غشهداب بعد از ریزش 30 درصدی در روز بازگشایی

سهام شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان که دیروز با بازگشایی منفی 30 درصدی بیشترین کاهش قیمت را در بازار سرمایه به نام خود ثبت کرده بود، امروز به صف خرید رفت و با وجود کاهش 53 هزار واحدی شاخص کل و رنگ قرمز اغلب نمادها، رشد پنج درصدی را تجربه کرد و شاهد صف خرید 23 میلیون سهم به ارزش 15 میلیارد تومان بود.

دارا یکم به کمتر از 20 هزار تومان بازگشت

واحد های سرمایه گذاری اولین صندوق ETF دولت در معاملات امروز با ریزش 9 درصدی، بیشترین کاهش قیمت بازار را به نام خود ثبت کردند. این مورد در حالی رخ داد که روز دوشنبه شاهد معجزه دارا یکم در بازار بودیم و با وجود اینکه قیمت سهام اغلب شرکت ها کاهش داشت، قیمت واحد های دارا یکم 10 درصد رشده کرده بود. با بازگشت قیمت واحد های دارا یکم به 19 هزار و 800 تومان، شاهد اختلاف شش هزار تومانی بین ارزش NAV این صندوق و قیمت معامله واحد های آن هستیم. هر واحد صندوق دارا یکم در حال حاضر حدود 26 هزار تومان است.

حمایت دو هزار و 570 میلیارد تومانی حقوقی ها از بازار امروز

گزارش ها از تغییر مالکیت سهام سرمایه گذاران حقیقی به حقوقی نشان می دهد امروز افراد حقیقی حدود دو هزار و 570 میلیارد تومان سهامشان را به شرکت های حقوقی فروخته اند. امروز نماد های شستا، خبهمن، فولاد، فملی، وبصادر، اخابر، وتجارت، شبندر، وغدیر و فارس به ترتیب بیشترین حمایت حقوقی ها را داشتند. در طرف مقابل شرکت های حقوقی در نماد های زاگرس، سامان، زملارد و ومعلم فروشنده بودند.

جلسه دوباره حقوقی ها برای حمایت از بازار

آنطور که رئیس سازمان بورس اعلام کرده، امروز جلسه ای با بیش از 50 مدیر ارشد شرکت های بزرگ حقوقی فعال در بازار سرمایه در شرکت بورس برای برون رفت از شرایط فعلی در حال برگزاری است. برخی معتقدند این جلسه می تواند مانند جلسه هفته گذشته به حمایت گروهی شرکت های حقوقی برای جلوگیری از فرایند منفی بازار منجر شود.

پیش بینی بازار بورس در روز شنبه 15 شهریورماه

فرایند هیجانی فروش سهام تا زمانی که توسط خود سهامداران متوقف نشود، نقطه خاتمهی ندارد. اتفاقات هفته گذشته نشان داد حتی اگر شرکت های حقوقی به طور هماهنگ از بازار حمایت کنند و کفه تقاضا را در ترازوی معاملات سنگین کنند، نمی توانند به تنهای بازار را به ریل صعودی بیاندازند. حتی اگر این اتفاق بیافتد، فرایند صعودی بازار موقت خواهد بود. با این تفاسیر بعید نیست شنبه هم شاهد بازار منفی باشیم. در چنین روز هایی حفظ آرامش، جلوگیری از تصمیم هیجانی و نگاه به ارزش ذاتی سهام شرکت ها می تواند طناب نجات سهامداران از ریزش بازار باشد.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 شهریور 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 شهریور 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید