تهران صاحب برق بیوگاز می گردد

به گزارش وبلاگ فروش، نیروگاه 2.4مگاواتی زیست توده تهران در راستای توسعه برنامه برق تجدیدپذیر آماده بهره برداری است و این نیروگاه از تزریق سالیانه 75هزار تن کربن دی اکسید به جو جلوگیری می نماید.

تهران صاحب برق بیوگاز می گردد

به گزارش تسنیم، یکی مهمترین منابع تأمین برق در دنیا، زیست توده ها هستند. زیست توده ها سهم بزرگی میان دیگر انواع منابع انرژی های نو دارا هستند، به طوری که پس از ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، زیست توده چهارمین منبع بزرگ انرژی در دنیاست.

در راستای تعریف زیست توده، مجموعه گاز های فراوریشده از تجزیه و تخمیر موادی که در گروه زیست توده جای می گیرند شامل فضولات حیوانی، انسانی، پسماند های گیاهی را بیوگاز می نامند.

نیروگاه های بیوگازسوز از بخش های مختلفی تشکیل می شوند که عمدتاً بر اساس نوع مواد اولیه و شرایط محیطی، هزینه های نیروی انسانی، هزینه های انرژی و مقدار سرمایه گذاری مجری طرح می توان نسبت به انتخاب تجهیزات مورد استفاده در پروژه اقدام کرد.

معمولاً بخش هایی که در چیدمان یک نیروگاه بیوگازسوز در نظر گرفته می گردد، شامل موارد واحد پذیرش مواد اولیه، تجهیزات موردنیاز در بخش تغذیه نیروگاه، مخازن (دایجستر یا هاضم)، همزن ها، لوله کشی ها، برق و الکترونیک، مبدلها، بخش فراوری انرژی (CHP)، واحد تصفیه گاز، کمپرسورها، مشعل و تجهیزات کنترل است.

در ایران با توجه به اهمیت بهره برداری از نیروگاه های زیست توده، برنامه توسعه 400 مگاواتی واحد های نیروگاهی بر این پایه طرح ریزی شده است.

جزئیات برنامه توسعه نیروگاه های زیست توده

رضا صمدی، رئیس کارگروه توسعه نیروگاه های زیست توده سازمان انرژی های تنوپذیر و بهره وری برق ایران گفت: در کلان شهر های کشور، 65 درصد از پسماند ها تر هستند که 60 درصد آن قابل تبدیل به کمپوست یا انرژی هستند. پسماند های خشک نیز 35 درصد از پسماند های عادی را تشکیل می دهند و بازیافت آن ها توجیه مالی بالایی دارد که هم اکنون حدود 10 درصد آن نیز بازیافت می گردد.

وی اضافه کرد: یکی از زنجیره های اصلی، صحیح و پایدار برای عبور از بحران های زیست محیطی موجود، فراوری انرژی به وسیله منابع زیست توده است که روشی بهینه و مالی برای ایجاد انرژی در دنیا به شمار می رود و باعث کاهش حجم زباله و اثرات مخرب آن و بعلاوه فراوری کالای مفید مانند برق و حرارت می گردد.

صمدی تأکید کرد: برنامه ریزی شده است تا در این پویش ساخت نیروگاه های نو مخصوصاً در شهر های شمالی کشور و کلان شهر ها در دستور کار قرار گیرد.

نیروگاه زیست توده فاضلاب تهران افتتاح می گردد

با توجه به اهمیت نیروگاه های زیست توده، هشتمین واحد نیروگاهی زیست توده کشور در فاضلاب تهران در آستانه تزریق برق به شبکه است و فردا با حضور وزیر نیرو افتتاح می گردد. این واحد 2.4 مگاواتی که با سرمایه 3 میلیون یورو ساخته شده است، زمینه فراوری سالانه 15 میلیون کیلووات ساعت برق را مهیا خواهد نمود.

از طرفی تزریق سالانه 75 هزار تن کربن دی اکسید با آغاز فعالیت این نیروگاه متوقف می گردد و با توجه به اینکه این طرح تحت مکانیسم توسعه پاک CDM است، لذا با کاهش تزریق کربن، زمینه ارزآوری برای کشور را مهیا می نماید.

منبع: فرارو

به "تهران صاحب برق بیوگاز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران صاحب برق بیوگاز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید