به مشتری تان نه بگویید

به گزارش وبلاگ فروش، یک تصور اشتباه در دنیای فریلنسری وجود دارد و آن این است که من هر موقع بخواهم می توانم کار کنم! این تصوری بسیار غلط است، زیرا ریشه وقت تلف کردن از همین نقطه آغاز می شود.

به مشتری تان نه بگویید

امکان ندارد که همه ما برای یک بار هم که شده در طول زندگی مان عبارت وقت طلاست را نشنیده باشیم! عبارتی که کسی هم نمی تواند آن را نقد کند یا از آن ایراد بگیرد مگر اینکه بگویید زمان از طلا هم مهم تر است والا محال است بتوانیم ارزش زمان را پایین بیاوریم. اما نکته اصلی این است که ممکن است همه با آن موافق باشند اما هیچ کس به اندازه فریلنسرها یا همان جنگجویان دورکار، نمی تواند ارزش زمان را با گوشت و پوست و استخوان درک کند. می دانید چرا؟

چون یک فریلنسر می تواند با نگاه کردن به قبض های خود و یک حساب و کتاب سر انگشتی از هزینه ها و مقدار پول مورد نیاز در آخر ماه تعداد روزها و ساعت ها خود را بشمارد و با یک محاسبه ساده آن را به معادل ریالی اش تبدیل کند تا ببیند این مقدار زمان کفاف نیازهایش را می دهد یا خیر. آیا باید از تفریحات خود کم کند؟ یا وقت می کند در این ماه به یک سفر نیز برود؟

با نه گفتن به پروژه هایی که به آن علاقه ندارید، یا به هر دلیلی فکر می کنید ارزشش را ندارند، وقت کافی برای انجام پروژه هایی که ارزشش را دارند خواهید داشت

اما مسئله زمانی اتفاق می افتد که شما به عنوان یک فریلنسر برای تک تک ساعت های پیش رو برنامه ریخته اید اما وقتی به مرحله عمل می رسید، می بینید نصف زمانی را که پیش بینی کرده اید، کار انجام داده اید و بقیه آن را با کارهای بی فایده تلف کرده اید!

خب، مگر می شود در خانه کار کرد و روزی یکی، دو قسمت سریال تماشا نکرد؟ یا بالاخره دل آدم در خانه می پوسد مگر می شود یکی دو ساعتی را بیرون قدم نزد؟

و هزاران دلیل نسبتا موجه که باعث می شود نتوانیم از زمان خود به نحو احسن استفاده کنیم… در این مقاله شما را با چند راه چاره کاربردی مدیریت زمان آشنا می کنیم.

زمانبندی داشته باشد

یک تصور اشتباه در دنیای فریلنسری وجود دارد و آن این است که من هر موقع بخواهم می توانم کار کنم! این تصوری بسیار غلط است، زیرا ریشه وقت تلف کردن از همین نقطه آغاز می شود. با خود می گویید خب، اگر فلان کار (منظورمان تفریح است) را انجام دهم، اشکالی که ندارد، فوقش امشب تا صبح بیدار می مانم و آن پروژه را تمام می کنم و می بینید در عمل چنین اتفاقی نمی افتد و… دقیقا به همین دلیل است که باید در روز ساعاتی را برای کار روی پروژه ها معین کنید مثلا بگویید صبح از ساعت 9 تا 12 کار انجام می دهم، یک ساعتی استراحت دارم و مجدد از ساعت 1 تا 6 کارم را ادامه می دهم. طبیعتا میزان زمانی که هر فرد اختصاص می دهد، متفاوت است اما نکته مهم جدا کردن زمان زندگی از کار است!

به خودتان مرخصی بدهید

به طور کلی وقتی شما شغل فریلنسری را انتخاب کرده اید، به نوعی آن را با زندگی تان گره زده اید. اما هرچه بتوانید بیشتر بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید، در مدیریت زمان پیروز تر خواهید بود و از بهره وری بیشتری بهره خواهید برد.

یک روز در هفته یا در ماه، یا هرطور که فکر می کنید برای خودتان مناسب است را روز استراحت و تفریح بنامید و در آن زمان حتی به پروژه های پیش رو فکر هم نکنید. ممکن است بگویید به هر دلیلی مجبورید هر روز هفته و 24 ساعت روز را کار کنید و بازهم وقت کم می آورید چطور انتظار دارید که به خودتان مرخصی دهید؟ تفریح، سفر، بازی، دورهمی های محبت آمیز و مواردی از این دست علاوه بر بعد یادگیری که برای ما به ارمغان می آورند، می توانند باتری های ما را نیز شارژ کنند تا بتوانیم پس از آن با نیرویی تازه به ادامه کارها و فعالیت های روزمره بپردازیم.

نگران نباشید یک بار امتحان کنید، قطعا خودتان شاهد افزایش بهره وری خواهید بود. یادتان باشد شما قرار است کار کنید تا بتوانید زندگی کنید، نه اینکه زندگی کنید تا بتوانید کار کنید!

یاد بگیرید نه بگویید!

نکته آخری که در این مقاله با شما در میان می گذاریم که شاید مهم ترین نکته هم محسوب شود، توانایی نه گفتن به پروژه هایی است که یا در تخصص شما نیستند، یا به آنها علاقه ندارید و یا حتی با توجه به درآمدی که برای شما خواهند داشت، ارزش وقت شما را ندارند.

نترسید که یک پروژه به ظاهر مهم را از دست می دهید زیرا ارزشمندترین چیزهایی که به عنوان یک فریلنسر در اختیار دارید، زمان و مهارت تان است و باید بتوانید از این دو به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. یادتان باشد با قبول کردن همه پروژه ها و نه نگفتن به هیچ پروژه ای، شما هم به زمان خود و هم به مهارت تان خیانت می کنید.

با نه گفتن به پروژه هایی که به آن علاقه ندارید، یا به هر دلیلی فکر می کنید ارزشش را ندارند! وقت کافی برای انجام پروژه هایی که ارزشش را دارند خواهید داشت.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم بیشتر از مهارت ها و نکات بنیادی جهت مدیریت زمان سخن بگوییم اما قطعا دانستن این موارد کافی نیست و برای پیاده سازی بسیاری از آنها نیاز به استفاده از ابزارهای مدیریت زمان دارید که در شماره های بعدی برخی از این ابزارها را به شما معرفی خواهیم کرد.

منبع: مجله شنبه

به "به مشتری تان نه بگویید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به مشتری تان نه بگویید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید