اصلاح فرآیند های وزارت صمت در صدور مجوز های کسب و کار

به گزارش وبلاگ فروش، تهران (پانا) - معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، گفت طی چند ماه گذشته اقدامات بنیادی در موضوع اصلاح فرآیند ها در صدور مجوز های کسب و کار را آغاز نموده ایم، بعلاوه اصلاح فرآیند های موجود در بخش صنعت، معدن، بازرگانی داخلی و تجارت خارجی آغاز شده است.

اصلاح فرآیند های وزارت صمت در صدور مجوز های کسب و کار

به گزارش شاتا، سید مهدی نیازی درباره عملکرد وزارت صمت در قانون صدور مجوز های کسب و کار، اضافه کرد: وزارت صمت جزو اولین دستگاه هایی بود که فرآیند های کاری را برای ارائه خدمات از جمله صدور مجوز های کسب و کار را الکترونیکی کرد.

اولین فرآیند های الکترونیکی شدن را در اوایل دهه 90 انجام دادیم

وی در این خصوص، ادامه داد: اولین فرآیند های الکترونیکی شدن را در اوایل دهه 90 انجام دادیم و تا به امروز بیشتر فرآیند هایی که در قالب صدور مجوز های کسب و کار تعریف می گردد به صورت الکترونیکی انجام می گردد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: زمانی که فرآیند ها الکترونیکی می گردد بعد از آن به اصل چالش می رسیم، چون فرآیند ها بیشتر به صورت دستی انجام می شد بنابراین تعارض فرآیندی شکل می گیرد که در کنار آن باید اصلاح ساختار انجام گردد که در این 10 سال اصلاح ساختار نداشتیم.

ادغام فرآیند ها مبتنی بر اصلاح ساختار شروع شده است

نیازی در مورد اقدامات وزارت صمت در دولت سیزدهم در راستای همین اصلاح ساختارها، خاطر نشان کرد: در چند ماه گذشته اقدامات بنیادی در موضوع اصلاح فرآیند ها را شروع کردیم و اصلاح فرآیند های موجود در بخش صنعت، معدن، بازرگانی داخلی و تجارت خارجی شروع شده است، ادغام فرآیند ها مبتنی بر اصلاح ساختار شروع شده است و اصلاح فرآیند ها در بخش معدن به صورت بنیادی و بعلاوه در بخش شهرک ها و صدور مجوز های تأسیس نیز شروع شده و در دستور کار است.

وی توضیح داد: این کار، زمان بر است، ولی با برنامه ریزی صورت گرفته، تا چند ماه آینده معماری فرآیند های بازنگری شده مبتنی بر ساختار تازه وزارت صمت در سامانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت پیاده سازی می گردد.

ساماندهی صدور مجوزها در ساختار تازه وزارت صمت

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: در ساختار تازه وزارت صمت در پی حذف بعضی از مجوزها و نقاط گلوگاهی که قبلا در قالب مجوز بودند، هستیم.

نیازی در ادامه سخنان خود، اضافه کرد: با اصلاح ساختار در وزارت صمت، معاونت طرح و برنامه به معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار تغییر نام پیدا کرد که تمام موضوعات بخش کسب و کار صنعت، معدن و تجارت به مفهوم عام از جمله صدور مجوزهای کسب و کار در این معاونت متمرکز شد.

وی ادامه داد: کاربرگ هایی که برای مجوزها تعریف شد مفصل است و باید کل فرایند در آنجا تعریف گردد و تکمیل آن حساسیت زا می باشد و باید تمام موضوعات در آن دیده گردد بنابراین با دقت، کار برگها را ارسال خواهیم کرد.

61 مجوز تعریف و در درگاه ملی مجوزها ثبت کردیم

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: در وزارت صمت به لحاظ کاری 61 مجوز تعریف کردیم که در درگاه ملی مجوزها ثبت شده است، از این تعداد 47 مجوز را به تصویب هیئت مقررات زدایی رساندیم و 14 مجوز را در دستور کار داریم که جزو مجوزهای خاص است. بنابراین بیشتر مجوزهایی که در وزارتخانه داریم در قالب 47 مجوز است که ذینفع عام دارد و فرآیند آن تصویب شده است.

نیازی بعلاوه خاطر نشان کرد: وزارت صمت اطلاعات 54 مجوز را در درگاه ملی مجوزها بارگذاری نموده است البته نواقصی وجود دارد که برطرف خواهد شد. با توجه به فرصتی که داریم در بازه زمانی قانونی، اطلاعات را کامل تر می کنیم.

در پی حذف نقاط گلوگاهی هستیم

وی در ادامه، گفت: بعضی از این مجوزها که قبلا در قالب مجوز اعلام کردیم در ساختار تازه در پی حذف آن ها هستیم، یعنی به عنوان نمونه دیگر مجوزی تحت عنوان مجوز سهمیه مواد اولیه پتروشیمی یا مجوز سهمیه فولاد نخواهیم داشت و در بسیاری از موضوعات دیگر هم در پی حذف نقاط گلوگاهی هستیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: وزارت صمت آمادگی دارد تا مجوزهای موجود را اعلام کند، چون به عنوان وزارتخانه بخشی از فرآیند صدور مجوز هستیم، مثلا مجوزی تحت عنوان جواز تاسیس داریم که در ماده 11 قانون هوای پاک آمده هر فردی بخواهد جواز تاسیس بگیرد باید از سازمان محیط زیست مجوز بگیرد. بنابراین این مجوز باید ثبتی باشد و در وزارت صمت نمی توانیم جوابگو باشیم چون استعلام محیط زیست را می خواهد.

هزینه تغییر کاربری شهرک خصوصی را معادل دولتی تعریف کردیم

نیازی اضافه کرد: اخیرا برای شهرک های صنعتی خصوصی در قسمت برطرف موانع فراوری و با حمایت دولت موضوع هزینه تغییر کاربری را معادل شهرک صنعتی دولتی تعریف کردیم که یک مشوق خوبی برای توسعه شهرک ها خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا مجوزها در مراکز استان ها صادر می گردد، توضیح داد: این یک تغییر رویکرد است و باید در سطح حاکمیت تعریف گردد که آیا دستگاه های حاکمیتی در سطح شهرستان امکان صدور مجوز دارند یا خیر؟ و این موضوع قابل آنالیز است.

مجاز به ایجاد محدودیت مجوز برای افراد نیستیم

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت در سرانجام درباره موضوع اهلیت سنجی در صدور مجوزهای تاسیس نیز، گفت: طبق قانون مجاز نیستیم برای افراد محدودیت مجوز ایجاد کنیم، هر فردی که متقاضی کسب و کار بود طبق قانون، صدور مجوزاتش را انجام می دهیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اصلاح فرآیند های وزارت صمت در صدور مجوز های کسب و کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح فرآیند های وزارت صمت در صدور مجوز های کسب و کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید