آقای انار تهران را بشناسید

به گزارش وبلاگ فروش، تهرانی ها در قدیم فقط در فصل پاییز به انار و بعضی فرآورده های آن دسترسی داشتند و در مغازه های آب میوه فروشی تهران در کنار دیگر محصولات آب انار هم دیده می شد و هواداران خاص خودش را داشت.

آقای انار تهران را بشناسید

وبلاگ فروش - ثریا روزبهانی: آن طور که در کتاب های تهران قدیم آمده است در قدیم دست فروش ها روی چرخ های دستی پر نقش و نگارشان سفره ای چرمی یا مشمع می کشیدند و در وسط آن سینی مسی یا رویی بزرگی قرار می دادند که پر از انار دانه شده بود.ظرف های کوچکی از جنس روی هم داشتند که دانه های انار را در آن می ریختند و به مشتری می فروختند.

اما آب انار چگونه در بساط این دست فروش ها فراوری می شد؟ دستفروشان یک چرخ فلزی آب میوه گیری شبیه چرخ گوشت های دستی قدیمی نیز داشتند که با توان بازوی آن ها کار می کرد و آب انار را می گرفتند و در قدحی سفالین که معمولاً لعاب لاجوردی یا آبی داشت می ریختند سپس آب انار را با ملاقه از داخل قدح به لیوان مشتری ها سرو می کردند.

بنیان گذار مغازه های آبمیوه فروشی محمد پیامی بود که بعدها به ممد اناری معروف شد. او برای نخستین بار در مغازه اش در نیاوران، با عنوان ایستگاه تصفیۀ خون، آب انار را اینطور عرضه کرد و به آقای انار معروف شد. پس از فوت او پسرانش این کار را ادامه و توسعه دادند.تقریباً از دو دهه پیش، انار، آب تازۀ انار و مشتقات آن، مانند لواشک انار، ژلۀ انار، بستنی انار و غیره در تهران دائمی شد و دیگر در همه فصول سال آب انار شیرین و ملس و ترش در آبمیوه فروشی در دسترس است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آقای انار تهران را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقای انار تهران را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید