معنی ضرب المثل فارسی؛ دعوا سر لحاف ملا بود

به گزارش وبلاگ فروش، در این مقاله از معنای ضرب المثل های به ضرب المثل دعوا سر لحاف ملا بود می پردازیم. از شما دعوت می کنیم در خواندن آن با ما سهیم باشید. با خبرنگاران همراه باشید.

معنی ضرب المثل فارسی؛ دعوا سر لحاف ملا بود

تاریخچه ضرب المثل دعوا سر لحاف ملا بود

در یکی از روزهای سرد زمستان ملانصرالدین بعد از خوردن ناهار برای استراحت به اتاقش رفت و روی تختش خوابید. مدتی نگذشته بود که صدایی از بیرون به گوشش رسید، اما وی به سر و صدا توجهی نکرد و پتو را روی خودش کشید و خوابید.

همسر ملا نصرالدین وارد اتاق شوهرش شد و گفت مگر سر و صدا را نمی شنوی؟! ملا که تازه به خواب رفته بود از خواب بیدار شد و گفت، هر چه می خواهد باشد، به ما ربطی ندارد. همسرش از این حرف ملا بسیار ناراحت شد و گفت، این چه حرفی است؟ همسایه حتی از فامیل هم مهم تر است و باید از حال و احوال آن ها با خبر باشیم. ملانصرالدین با اصرار همسرش، لباس گرم بر تن کرد و از خانه بیرون رفت و متوجه شد خانه همسایه دزد آمده، ولی فرصت پیدا نکرده است چیزی را از خانه او سرقت کند و پا به فرار گذاشته بود.

اهالی محل در پی دزد می دوند و او خودش را در خرابه ای پنهان می کند. هنگام شب ملا را می بیند که به دور خودش پتویی پیچیده است. آن شب هوا بسیار سرد بود و دزد بیچاره از سرما به خود می لرزید و با خود گفت بهتر است پتو را از آن مرد بدزدم. سپس به طرف ملانصرالدین دوید و لحاف را به زور از ملا گرفت و فرار کرد.

ملا خودش را به سرعت به خانه اش برگشت و کنار کرسی نشست. همسرش از او پرسید بیرون چه اتفاقی افتاده بود؟ ملانصرالدین پس از اینکه کمی گرم شد به همسرش گفت، اتفاق خاصی نیفتاده و دعوا سر لحاف من بوده است.

از آن دوران تا به امروز، اگر کسی در دعوایی که به او ربطی ندارد دخالت کند و ضرر ببیند، این ضرب المثل را برایش به کار می برند:

دعوا سر لحاف ملا بود.

منبع: کجارو / tebyan.net / vista.ir / koodakan.org

به "معنی ضرب المثل فارسی؛ دعوا سر لحاف ملا بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنی ضرب المثل فارسی؛ دعوا سر لحاف ملا بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید