فرزند حاصل از ازدواج موقت چقدر ارث می برد؟

به گزارش وبلاگ فروش، در ازدواج موقت، زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند و حتی اگر ارث بردن زوجین در عقد موقت نیز شرط گردد، این شرط بی تاثیر خواهد بود. سوالی که در اینجا مطرح می گردد آن است که نظر قانون مدنی در خصوص ارث بردن فرزند در ازدواج موقت چیست؟

فرزند حاصل از ازدواج موقت چقدر ارث می برد؟

ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت جزو مسائل بسیار مهمی است که در قانون بیان شده است. مطابق ماده 1075 قانون مدنی عقد موقت، نکاحی است که در آن، مدت ازدواج میان زن و مرد تعیین می گردد. این نوع از ازدواج، دارای احکام خاصی در قانون مدنی است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

ازدواج موقت در قانون دارای چه آثاری است؟

ازدواج موقت در قانون دارای آثار زیادی است از جمله اینکه زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند.

ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت

هرچند در قانون مدنی، ماده قانونی صریحی که مستقیماً در خصوص ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت شرح داده باشد، دیده نمی گردد، لیکن ماده 1158 این قانون در خصوص الحاق طفل مقرر داشته است: طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است …

منظور از الحاق طفل در این ماده آن است که فرزند اعم از دختر و پسر منسوب به پدر و مادر گشته و بنابراین رابطه نسبی میان آن ها برقرار می گردد. برقراری این رابطه به این معناست که کلیه حقوق و تکالیف قانونی در رابطه میان پدر و مادر با فرزند متولد شده از ازدواج، اجرا می گردد و به همین علت است که گرفتن شناسنامه برای فرزند متولد شده در عقد موقت الزامی است.

به علاوه، همان طور که در متن ماده ملاحظه می گردد، واژه زوجیت به طور مطلق در متن ماده ذکر شده است و همان طور که می دانیم، زوجیت در قانون مدنی اعم از دائم و موقت است.

بنابراین مطابق ماده 1158 قانون مدنی، فرزند متولد شده در طول ازدواج موقت نیز همچون طفل متولد شده در نکاح دائم، به والدین خود ملحق می گردد.

از سوی دیگر، یکی از مهم ترین حقوق پیش بینی شده در قانون برای افراد، ارث است که میان هر دو گروه خویشاوندان سببی و نسبی برقرار می گردد؛ بنابراین باتوجه به آنچه در خصوص الحاق طفل به والدین در عقد موقت و مفهوم الحاق شرح داده شد، می توان گفت که ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت مانند ارث بردن طفل در نکاح دائم است.

نتیجه آن که فرزند متولد شده در ازدواج موقت، از پدر و مادر خود ارث برده و چنانچه پیش از پدر و مادر خود بمیرد، والدین او نیز از وی ارث خواهند برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این شرایط زنان نمی توانند ازدواج مجدد نمایند را حتما بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "فرزند حاصل از ازدواج موقت چقدر ارث می برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرزند حاصل از ازدواج موقت چقدر ارث می برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید