حمیرا نکهت از شاعران صاحب دغدغه بود

به گزارش وبلاگ فروش، محمدکاظم کاظمی در گفت وگو با خبرنگاران ، درباره زنده یاد حمیرا نکهت دستگیرزاده اظهار کرد: حمیرا نکهت دستگیرزاده متولد شهر هرات بود. یکی از شهرهایی که سابقه فرهنگی و ادبی بسیار زیادی نزد فارسی زبانان دارد و شاعران بسیار زیادی از آنجا برخواستند. وی در سال های اخیر در میان شاعران خانم افغانستان، از چهره های مطرح و نامدار به حساب می آمد.

حمیرا نکهت از شاعران صاحب دغدغه بود

وی ادامه داد: حمیرا نکهت تحصیلات خودش را در هرات و بعد از آن در کابل ادامه داد. البته این موضوع، مربوط به زمانی است که کابل هنوز درگیر جنگ نشده بود و بعد از آن اتفاقات، نکهت نیز مثل خیلی از مهاجرین و هم وطنان ما راهی کشور بلغارستان و هلند شد.

این شاعر افغانستانی در شرح دغدغه های زنده یاد حمیرا نکهت دستگیرزاده گفت: وی هم در شعر و هم در فعالیت های ادبی، آدم بسیار فعالی بود. حمیرا نکهت فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه بلغارستان بود و ویژگی شاخصی که داشت پشتکار و جدیت وی در فعالیت های ادبی بود، به گونه ای که در سال های غربت بخش قابل توجهی از فعالیت های فرهنگی و ادبی مهاجرین ما از سوی وی انجام می شد و حمیرا نکهت نقش فعالی در آن داشت. از جمله با همکاری تعدادی از اهالی ادبیات، انجمنی را به نام انجمن شاعران و نویسندگان افغانستان تشکیل داده بودند که به صورت مخفف انشا خطاب می شد.

وی اضافه کرد: انجمن انشا در اروپا فعالیت داشت و بیشتر فعالیت هایی که در این انجمن انجام می شد، از سوی حمیرا نکهت بود و تقریبا انجمن را وی می گرداند. نکهت روحیه بسیار، سرزنده، پرنشاط و فعالی داشت؛ یعنی بر خلاف خیلی از شاعران دیگر که فقط در بخش شعر فعال هستند، هر کاری که از دستش برمی آمد انجام می داد. برای مثال به خاطر دارم زمانی که تازه فضای اینترنت و وب و وبلاگ نویسی راه افتاده بود و خیلی ها هنوز با این فضا آشنا نبودند، او برای انجمن وبلاگی تاسیس نموده بود و در آنجا آثار و اخبار را منتشر می کرد.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به آثار حمیرا نکهت گفت: مجموعه آثار متعددی از حمیرا نکهت منتشر شده است که بعضی از آنها بسیار فاخر است. اخیرا نیز قصد داشت که مجموعه ای از تمامی آثارش یا گزیده ای بسیار جامع از آثارش را منتشر کند که با بنده نیز برای ویراستاری در میان گذاشته بود که بعد میسر نشد و نمی دانم به دلیل شرایط بیماری وی بود یا اینکه این کار را با شخص دیگری انجام داد و منتشر کرد.

وی ادامه داد: دغدغه های شعرهای او بیشتر دغدغه های اجتماعی شعر زنان بود. حمیرا نکهت از شاعران صاحب دغدغه بود و معمولا سعی می کرد که شعر را فقط برای تفریح و دغدغه شخصی نسراید. زنان افغانستان معمولا دو دغدغه مهم دارند؛ یکی دغدغه جنگ و مسائل مسائل آن است و دیگری دغدغه تبعیض هایی است که در خصوص زنان وجود دارد. در شعرهای حمیرا نکهت هر دو دغدغه دیده می شد.

کاظمی در سرانجام گفت: نکهت در بین بانوان شاعر نسل خودش جزو، پیشتازان بود. یعنی در نسلی که در دهه 50 و 60 فعالیت می کردند، چهره شناخته شده ای در میان شاعران خانم بود. البته در ادامه با توجه به سرعت تحولات ادبی که در کشور رخ داد، بانوان شاعران زیادی آغاز به کار کردند که هر کدام حرف های زیادی برای گفتن داشتند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حمیرا نکهت از شاعران صاحب دغدغه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمیرا نکهت از شاعران صاحب دغدغه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید